Forum turystyczneTurystyka forum
Biura turystyczne
Baza turystyczna
Turystyka biznesowa
Turystyka krajowa
Turystyka zagraniczna wyjazdowa
Transport
Gastronomia
Turystyka zagraniczna przyjazdowa
Turystyka na świecie
Inne związane z branżą
Temat dowolny




Forum grupa: Transport

Wątek: Zielonej Górze zapłacą karę w wysokości 187 tysięcy złotych
Autor: Czytelnik IP automat.*
Data wysłania: 2007-12-13 17:45
Temat: Zielonej Górze zapłacą karę w wysokości 187 tysięcy złotych
Treść: Aktualność:
Kary o łącznej wysokości ponad 187 tysięcy złotych nałożył Prezes UOKiK na uczestników niedozwolonego porozumienia - dwóch przedsiębiorców działających na rynku transportowym w Zielonej Górze.

Bezprawna praktyka trwał od dwóch lat. Postępowanie prowadzone przez Prezesa UOKiK wykazało, że Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej z Zielonej Góry oraz Marvel - przewoźnik świadczący usługi - zawarli nielegalne porozumienie. Jego skutkiem było ograniczenie konkurencji na rynku przewozu osób komunikacją autobusową na trasie Zielona Góra - Krosno Odrzańskie, polegające na bezpośrednim ustalaniu cen biletów jednorazowych i miesięcznych.

Jak ustalił Prezes UOKiK przewoźnicy wykonywali razem łącznie blisko 93 proc. przewozów na tej trasie. W sierpniu 2005 roku podnieśli jednocześnie cenę biletu jednorazowego na 9 zł oraz cenę biletu miesięcznego na 306 zł. Stawki wprowadzone dwa lata temu obowiązują do dziś.

Stwierdzone porozumienie dotyczące wspólnego ustalania cen należy do najpoważniejszych naruszeń prawa konkurencji. Ceny są bowiem elementem umowy na ogół najsilniej oddziałującym na relacje konkurencyjne między przedsiębiorcami, a zarazem wpływającym na wybór ofert przez odbiorców. Konkurencja cenowa między przedsiębiorcami pozwala na utrzymywanie ich wysokości na poziomie możliwym do zaakceptowania przez konkurentów i ich kontrahentów, a zarazem wymusza na tych pierwszych wzrost efektywności i redukcję kosztów.

Za udział w porozumieniu, którego celem lub skutkiem jest ograniczenie konkurencji, grożą sankcje finansowe sięgające 10 proc. ubiegłorocznego przychodu. Na Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Zielonej Górze Prezes UOKiK nałożył karę w wysokości 180 327, 28 zł, a na Marvel - 7 275,81 zł.

Decyzja nie jest ostateczna. Przedsiębiorcom przysługuje prawo odwołania się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

OdpowiedzPowrót do drzewa wątku

Odpowiedzi:

Przewoźnicy zapłacą prawie 200 tys. kary [2008-08-05 19:38 79.184.42.*]
jako kierowca jednej z tych firm wiem troszke ;p odpowiedz »

Przewoźnicy zapłacą prawie 200 tys. kary [2007-12-13 17:45 83.13.46.*]
Znacznie większy ,,przekręt" zdecydowały się zorganizować gminy Sosnowiec, Będzin, Dąbrowa Górnicza oraz za ich zgodą i pomocą PKM Sosnowiec, jako przewoźnik w komunikacji miejskiej. Wymienione powyżej gminy są właścicielami PKM Sosnowiec, więc jako właściciele zorganizowały ambitny plan pozyskania środków na modernizację skrzyżowań, sygnalizacji świetlnej oraz pozyskanie nowego taboru autobusowego na linie po przetargowe. Nic na pozór dziwnego, gdyby nie fakt, że na rynku usług komunikacyjnych działa operator komunikacji KZK GOP Katowice. Ta organizacja zleca a raczej organizuje przetargi na linie. PKM Sosnowiec uzyskał część linii w tzw pakiecie, poprzez przetarg, na którym zostało wystawionych jednorazowo do przetargu tyle autobusów, ile obsługuje dana zajezdnia. Nie to jednak jest tak bulwersujące, jak sposób w jaki pozyskują i wykorzystują uzyskane od gmin, również przy pomocy Unii Europejskiej, zakupione autobusy. Pozyskane nowe, z dotacji gminnych oraz pomocy Unijnej autobusy, posłużyły jako zapora wejścia na rynek usług komunikacyjnych w innym przetargu. Wymieniony PKM mając trzy oddziały, część uzyskanych z dotacji autobusów na modernizację taboru na obsługiwane już linie, wystawił w przetargu na linie w innej zajezdni (Będzinie), jako barierę zaporową trudną do przejścia dla innych uczestników. Tak to Unia Europejska, przyczyniła się do zwalczania konkurencji na lokalnym rynku. Organizator komunikacji jakim jest KZK GOP posiada Zarząd, w skład którego wchodzą Prezydenci dużych miast, m/in gmin, które zakupiły autobusy i to oni w rzeczywistości decydują o sposobie przeprowadzania przetargów. Inni przewoźnicy kalkulując stawkę muszą uwzględniać wszystko, ale przede wszystkim zakup taboru. Jak można rywalizować z innym przedsiębiorcą, tym bardziej komunalnym, który uzyskuje środki z dwóch a czasami z trzech źródeł? Pracownicy, którzy pracowali w innych firmach, głównie prywatnych, odchodzą do firm komunalnych, bo tam warunki pracy i płacy są znacznie lepsze. Jest to spowodowane nieuczciwą konkurencją, jaką tworzą same gminy kupując tylko ,,swoim" autobusy. Przedsiębiorstwa komunalne uzyskują na starcie, poprzez ,,dobrany parametrami do swoich możliwości" przetarg wyższe stawki, a zakup autobusów jest sprawą właścicieli, czyli gmin. Konkurencja jest fikcją, bo skoro jedni mają wyższe stawki i nowy tabor, to mimo woli niszczą pozostałe firmy w majestacie prawa. Zabierają istniejącym firmom takich pracowników, jakich potrzebują i nie muszą martwić się o przyszłość. Jak potrzebne są w PKM pieniądze to gminy dopłacają, nie bacząc na fakt, że jest to możliwe również z podatków tych firm, które niszczą! Niszczy się nie tylko prywatne firmy ale podstawy wiary w to, że Polska może stać się państwem prawa, w którym własność prywatna jest źródłem dochodów i zagwarantowanego Konstytucją równego traktowania. Do wiadomości: Euro deputowany: Marek Siwiec
Euro deputowany: Jerzy Buzek
Komisja Europejska (wesja ang.)
odpowiedz »


Powrót do wątkówOdśwież


Zgłoś problem z tą stroną »

Ogłoszenia praca turystyka, w turystyce


© 2024 FORUM-TURYSTYCZNE.PL. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu i zawartej w nim polityki cookies.
strona główna | kontakt | reklama | linki
Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Szczegóły w regulaminie.
OK, zamknij