|
Wątek:
|
W 428 wypadkach kolejowych zginęły 43 osoby
|
Autor:
|
Czytelnik IP automat.*
|
Data wysłania:
|
2008-04-08 14:02
|
Temat:
|
W 428 wypadkach kolejowych zginęły 43 osoby
|
Treść:
|
Aktualność: W minionym roku doszło do 428 wypadków kolejowych. Zazwyczaj dochodzi do nich z winy kierowców oraz złego stanu infrastruktury kolejowej. Dlatego też konieczne są remonty i wymiana taboru.
Urząd Transportu Kolejowego wykonał ocenę bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Polsce za rok 2007, którą zleca Komisja Europejska. Będzie ona zestawiona z ocenami innych państw Unii Europejskiej.
Pod względem ogólnej liczby wypadków Polska zajmuje 15 - 16 miejsce wśród krajów Wspólnoty, jednak pod względem wypadków spowodowanych z winy przewoźnika kolejowego lub jego pracowników, Polska jest na 4-6 pozycji. Liczba tych wypadków odnotowana w ciągu ostatnich sześciu lat dopiero w minionym roku wykazała tendencję spadkową. W porównaniu z rokiem 2006 spadek ten wyniósł tylko 1,2%. Miernikiem poziomu bezpieczeństwa jest liczba wypadków, która przypada na 1 mln pociągokilometr. Do wypadków zaliczane są: kolizje, wykolejenia, zdarzenia z udziałem osób spowodowane przez pojazd kolejowy będący w ruchu, w tym samobójstwa, pożary oraz zdarzenia na przejazdach kolejowych.
Aż 422 wypadki wydarzyły się w grupie PKP. Tylko sześć miało miejsce na terenie pozostałych zarządców infrastruktury. Najwięcej wypadków zdarza się na przejazdach kolejowych. Stanowią one ponad 70% ogółu zdarzeń. W ich wyniku ginie lub pozostaje rannych najwięcej ludzi. Liczba tych wypadków wzrosła w minionym roku o 5,7% w porównaniu z rokiem 2006. Zginęły 43 osoby, a 86 zostało rannych. W około 98% winę za takie zdarzenia ponoszą użytkownicy dróg. Wiesław Jarosiewicz, prezes Urzędu Transportu Kolejowego poinformował - Te wypadki zdarzają się najczęściej z winy kierowców, którzy nie przestrzegają przepisów drogowych. Analiza wykazała ponaddwukrotnie większą częstotliwość wypadków na przejazdach z czynnym zabezpieczeniem, czyli z automatycznymi półrogatkami oraz z sygnalizacją świetlną, w stosunku do przejazdów niestrzeżonych. Oznacza to, że kierowcy bagatelizują sygnały ostrzegawcze.
Drugą grupę wypadków stanowią te, które są wynikiem złego stanu infrastruktury. Ich łączny udział w ogólnej liczbie wypadków wyniósł 12% za ubiegły rok, natomiast z powodu wad technicznych pojazdów 8%. Z tego 95% dotyczy infrastruktury, która należy do PKP PLK.
W Polsce aż 10 tys. kilometrów torów wymaga napraw oraz modernizacji. Infrastruktura, która oczekuje na remonty, ulega stałej dekapitalizacji z uwagi na niedostateczną liczbę wykonywanych robót utrzymaniowo-naprawczych w stosunku do potrzeb. Roczne potrzeby napraw torów głównych wynoszą około 1390 km. W roku 2007 wykonano ich tylko 642,7 km. Natomiast roczne potrzeby wymiany rozjazdów wynoszą około 2490 sztuk. W minionym roku wymieniono tylko 446 rozjazdów. Dodatkowo do zapewnienia właściwej eksploatacji każdego roku robotami zapobiegawczymi powinno zostać objętych 25% wszystkich obiektów, a konserwacją około 55%. Istotnym problemem jest też kradzież elementów infrastruktury. Straty z tego powodu liczone są nawet w milionach złotych. Wiesław Jarosiewicz wyznał - Straty za ubiegły rok z powodu kradzieży elementów urządzeń wchodzących w skład infrastruktury kolejowej wyniosły 8 mln złotych. Takie kwoty trzeba było wydać, aby naprawić szkody spowodowane kradzieżami. Dla porównania utrzymanie tych wszystkich urządzeń kosztuje około 2 mln złotych.
Cały czas poważnym problemem jest znaczne wyeksploatowanie pojazdów trakcyjnych, a także brak specjalistów od sterowania ruchem. Średni wiek lokomotyw elektrycznych oraz spalinowych przekracza w Polsce 30 lat, natomiast wagonów towarowych 25 lat. Dodatkowo tabor posiada przestarzałe rozwiązania techniczne.
Odrębnym problemem jest brak kwalifikowanych kolejarzy. Już od kilku lat nie ma kierunków i szkół kolejowych, natomiast stara kadra kolejarska zaczyna odchodzić na emeryturę i nie ma jej kto zastąpić. Wiesław Jarosiewicz zapowiedział złożenie wniosku do Rady Ministrów o przywrócenie szkół kolejowych w związku z trudną sytuacją na rynku pracy. Dodatkowo znajdą się jeszcze dwa inne wnioski w sprawie konieczności restrukturyzacji infrastruktury kolejowej i uporządkowania nadzoru budowlanego nad inwestycjami kolejowymi, co ma przyspieszyć projekty modernizacyjne oraz naprawcze.
|