Forum turystyczneTurystyka forum
Biura turystyczne
Baza turystyczna
Turystyka biznesowa
Turystyka krajowa
Turystyka zagraniczna wyjazdowa
Transport
Gastronomia
Turystyka zagraniczna przyjazdowa
Turystyka na świecie
Inne związane z branżą
Temat dowolny




Forum grupa: Inne związane z branżą

Wątek: Odbyło się pierwsze spotkanie Zespołu Roboczego ds. Informac
Autor: Czytelnik IP automat.*
Data wysłania: 2008-05-28 14:17
Temat: Odbyło się pierwsze spotkanie Zespołu Roboczego ds. Informac
Treść: Aktualność:
Z inicjatywy Polskiej Organizacji Turystycznej powstał Zespół Roboczy ds. informacji Turystycznej. Został on powołany z przedstawicieli POT-ów i ROT-ów. Zespół spotkał się z Zarządem Forum Informacji Turystycznej, aby ustalić strategię rozbudowy systemu informacji turystycznej oraz kategoryzację centrów informacji turystycznej - podaje POT.

Stworzenie Wojewódzkich Centrów Informacji Turystycznej (WCIT) jest inicjatywą polegającą na stworzeniu regionalnych centrów informacji turystycznej we wszystkich województwach. Finansowanie powstania centrów ma być oparte głównie na pozyskanych przez POT funduszach unijnych. Natomiast w dalszym okresie centra miałyby być przekazane w dzierżawę regionalnym organizacjom turystycznym.

Na spotkaniu opracowano koncepcję, która opiera się na "Strategii rozwoju i funkcjonowania śląskiego systemu informacji turystycznej", a przygotowana została dla Śląskiej Organizacji Turystycznej.

Instytucją prowadzącą WCIT miałyby być regionalne organizacje turystyczne, natomiast centrum informacji turystycznej powinno powstać w oparciu o miejski punkt informacji turystycznej, który działa w stolicy województwa.

Wśród zadań w warstwie analogowej znalazły się:
- Gromadzenie oraz przetwarzanie informacji z terenu swojego działania i województwa,
- Dystrybucja informacji - świadczenie usług IT,
- Świadczenie innych usług, między innymi: sprzedaż pamiątek, gadżetów, biletów, publikacji, organizacja czasu wolnego, itp.,
- Doradztwo dla turystów indywidualnych i organizatorów wypoczynku,
- Świadczenie usług doradczych dla podmiotów, którzy chcą prowadzić jednostkę świadczącą usługi IT (Centrum Doradztwa IT),
- Wydawanie oraz dystrybucja materiałów promocyjno-informacyjnych,
- Aktywna współpraca z branżą turystyczną, organizacjami pozarządowymi i jednostkami świadczącymi usługi IT, aby promować region, jego oferty i produkty turystyczne,
- Prowadzenie ewidencji jednostek, które świadczą usługi IT w województwie,
- Prowadzenie sprawozdawczości ze swojej działalności,
- Ankietowanie turystów oraz przekazywanie ankiet do ROT-u,
- Bieżące aktualizowanie danych,
- Transfer wiedzy dla samorządów, między innymi edukacja oficjeli na temat roli turystyki i informacji turystycznej,
- Rola doradcza - WCIT doradczy w stosunku do samorządów lokalnych.

Wśród zadań w warstwie cyfrowej znalazły się:
- Funkcja administratora regionalnego, który pozyskuje, wprowadza oraz edytuje dane, a także weryfikuje je z poziomu niższego i aktualizuje lokalne serwisy internetowe,
- Tłumaczenie na języki obce treści promocyjno-informacyjnych na swoim poziomie,
- Bieżące aktualizowanie danych.

Kategoryzacja Centrów Informacji Turystycznej jest zagadnieniem szczególnie ważnym ze względu na potrzebę podniesienia jakości obsługi turystów w centrach informacji turystycznych. Kategoryzacja miałaby opierać się na systemie gwiazdkowym od 1 do 4 z uwzględnieniem sezonowości funkcjonowania centrum. Podkreślona została konieczność zastrzeżenia nazwy "informacja turystyczna" używanej ze znakiem "i". Terminy punkt oraz centrum informacji turystycznej mogą być niejasne i dlatego powinno ograniczać się do nazwy Informacja Turystyczna.

Wskazano również na konieczność rozpoczęcia kampanii informacyjnej wśród turystów na temat znaczenia wprowadzonej kategoryzacji, aby turysta wiedział jaki zakres usług świadczy informacja turystyczna.

Podczas spotkania dyskutowano także na temat kryteriów na podstawie których zostanie przeprowadzona kategoryzacja. Na podstawie wymagań, które zostały przedstawione w Strategii Śląskiej Organizacji Turystycznej, a także propozycji zgłaszanych przez uczestników spotkania została przygotowana wstępna lista kryteriów, które mają posłużyć do oceny centrum informacji turystycznej. Kryteria podzielono ze względu na swoją rangę. Za kryteria generalne uznano czynniki dominujące, natomiast za poboczne te które mają mniejsze znaczenie.

Wśród kryteriów generalnych znalazły się:
- Lokalizacja,
- Oznakowanie (w tym dojazd),
- Dni i godziny otwarcia,
- Układ pomieszczeń (funkcjonalność),
- Bezpłatne materiały promocyjne,
- Doświadczenie pracowników w informacji turystycznej,
- Znajomość języków obcych,
- Zakres udzielanych informacji (łącznie z zakresem terytorialnym).

Wśród kryteriów pobocznych znalazły się:
- Dostępność dla niepełnosprawnych,
- Możliwość udzielania informacji poza godzinami pracy (witryna, Web, infomat),
- Możliwość skorzystania z internetu przez turystę,
- Sprzedaż pamiątek i publikacji,
- Dodatkowe funkcje (rezerwacja noclegów, pośrednictwo w usługach przewodnickich),
- Przechowalnia bagażu,
- Toalety,
- Parking.

Istotnym zagadnieniem jest również organizacja komisji weryfikacyjnej, której głównym zadaniem będzie kategoryzacja istniejących oraz nowopowstających centrów informacji turystycznej. Komisja powinna działać na poziomie regionu, a w jej składzie powinno znaleźć się od 3 do 10 osób, które zostaną dowolnie dobrane przez ROT. Wniosek będzie składany przez centrum, następnie decyzję podejmie kapituła, a potem odbędzie się weryfikacja w terenie przez 1-2 osoby. Po tym nastąpi podjęcie ostatecznej decyzji. Weryfikacja będzie przeprowadzana raz do roku przed sezonem turystycznym.

OdpowiedzPowrót do drzewa wątku

Odpowiedzi:

Zespół Roboczy ds. Informacji Turystycznej już działa [2008-05-28 14:17 83.9.44.*]
Nie widzę związku pomiędzy kategoryzacją Informacji Turystycznej a wzrostem jakości usług świadczonych przez IT. Turysta i tak pójdzie do tej IT, która jest najbliżej, a nie będzie podróżować 20 km do następnej tylko dlatego, że najbliższa ma jedną lub zero gwiazdek.
Z kolei jeżeli ma to mieć wpływ na samorządy pod kątem zwiększenia prestiżu dodawaniem gwiazdek do IT, to imho raczej budżety IT nie zostaną zwiększone...
odpowiedz »


Powrót do wątkówOdśwież


Zgłoś problem z tą stroną »

Ogłoszenia praca turystyka, w turystyce


© 2024 FORUM-TURYSTYCZNE.PL. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu i zawartej w nim polityki cookies.
strona główna | kontakt | reklama | linki
Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Szczegóły w regulaminie.
OK, zamknij