|
Wątek:
|
Na 10 polskich lotniskach można lądować w warunkach ogranicz
|
Autor:
|
Czytelnik IP 84.10.117.*
|
Data wysłania:
|
2008-10-13 08:51
|
Temat:
|
W Warszawie można lądować podczas mgły
|
Treść:
|
Nie wiem kto pisał treść tej informacji ale wkradło sie sporo nieścisłości; Nie lotnicza branża ale normy i przepisy ICAO określają i dzielą warunki meteorologiczne wymagane dla poszczególnych kategorii lądowań i zgodnie z tymi kategoriami pracują urządzenia zabezpieczające nawigacje lotniczą. (patrz Aneks 14 i związane z nim Podręczniki ICAO) Niezbędne urządzenia określają widzialność na Drodze Startowej tj.RVR jak również wysokość podjęcia decyzji (DH) różną dla różnych kategorii i obie te wartości podawane są albo w stopach a najczęściej w metrach. Nie ma tak że jedna wartość w metrach a druga w stopach. Kategoria lądowań zależna jest od wyposażenia w odpowiednie urządzenia nawigacyjne (pomoce wzrokowe i nie wzrokowe) takie jak systemy świetlnych pomocy nawigacyjnych, urządzenia radionawigacyjne (np.ILS). Takie lotniska jak GDANSK, KRAKóW, KATOWICE, POZNAN jużod dłuższego czasu dysponują urządzenia do operacji w II KAT LADOWAN ale widocznie nie dostały lub nie starały sie o certyfikat dla tej kategorii. Większość nowoczesnych statków powietrznych posiada odpowiednie oprzyrządowanie pokładowe dla chociażby kat.I/II. Wyposażenie lotniska w urządzenia dla III kat. lądowań wymaga mało zmian - przekalibrowanie np. urzadzenia ILS i niewiele zmian w systemie świetlnym. Oczywiście wymaga wiekszego nadzoru żeby urzadzenia były w stałej gotowosci eksploatacyjno - technicznej i ruchowej.Do tego najtrudniejszą rzeczą jest opracowania Instrukcji w celu zachowania się poszczególnych służb w warunkach TRENDU METEOROLOGICZNEGO KAT II/III myślę ,ze w Polsce nie ma takiej nagłej potrzeby wyposażania lotnisk w III KAT należy przeanalizować warunki meteo w okresie co najmniej 5 lat ,żeby podjąć taka decyzję. Wiadomo zmienia nam sie klimat a zawsze najcięższy okres dla transportu lotniczego przypada w okresie wiosny i jesieni co chyba nie jest nowością. A co do wspomnianej instrukcji na Okęciu warto żeby ULC i PAżP przyjrzał się i przeanalizował ja dokladnie wraz ze służbami meteo dokładnie.
|