Forum turystyczneTurystyka forum
Biura turystyczne
Baza turystyczna
Turystyka biznesowa
Turystyka krajowa
Turystyka zagraniczna wyjazdowa
Transport
Gastronomia
Turystyka zagraniczna przyjazdowa
Turystyka na świecie
Inne związane z branżą
Temat dowolny




Forum grupa: Turystyka zagraniczna wyjazdowa

Wątek: Enovatis: analiza turystycznych wyborów internautów w październiku
Autor: Czytelnik IP automat.*
Data wysłania: 2010-11-12 16:13
Temat: Enovatis: analiza turystycznych wyborów internautów w październiku
Treść: Aktualność:
Portale Wakacje.pl i EasyGo.pl, jak co miesiąc dokonały analizy wyborów zakupowych swoich klientów.

Jak i z kim?
W aspekcie składu osobowego dokonywanej rezerwacji, w październiku 2010 niewiele się zmieniło. Podobnie jak w poprzednich miesiącach ścisłego sezonu turystycznego, a także w tym samym miesiącu roku ubiegłego, najczęściej podróżowaliśmy w parach. W tym sezonie było to 65 proc. wszystkich wyborów klientów internetowych (w roku 2009 - 66 proc.). O 1 proc. zyskały natomiast ,w zestawieniu porównawczym, wyjazdy singli i mini zespołów rodzinnych 2+2 (rodzice i dwoje dzieci). O 3 proc. zyskały wyjazdy w składzie osobowym 2+1 (rodzice i jedno dziecko), a małe grupy do 5 osób w jednej rezerwacji zostały na tym samy, 1 proc. poziomie, co w roku ubiegłym.

Za ile?
Oferta październikowa była droższa niż ta sprzed roku. W tym sezonie klienci internetowi wydawali na zakup wycieczki średnio 4816 zł. Przed rokiem było to 4510 zł. Różnica 306 zł, rok do roku, to lekko ponad 6 proc. skok kwoty w górę. Przypomnijmy, że średnia wartość rezerwacji za ścisły sezon turystyczny (czerwiec - wrzesień 2010) spadła w porównaniu z sezonem 2009 o 156 zł. Po oferty najdroższe, w cenie powyżej 5 tys. zł sięgnęło w tym roku 34 proc. klientów. To o 4 proc. więcej niż przed rokiem. O 2 proc. zyskały także oferty z przedziału cenowego 3 - 4 tys. zł. Takie w tym sezonie wybrało 22 proc. klientów. Straciły natomiast wyjazdy z przedziałów 4 - 5 tys. zł (z 20 na 17 proc.), 2 - 3 tys. zł (z 18 na 16 proc.) i poniżej 2 tys. zł (z 12 na 11 proc.).

Na ile?
Prawie trzy czwarte (dokładnie 71 proc.) klientów obu portali wybrało w październiku odpoczynek przez 7 dni. O 5 proc. spadła wartość wyjazdów 14-dniowych na korzyść innych, mniej standardowych form czasowych. To pierwszy wyraźny znak, że zaczyna się sezon oferty narciarskiej (propozycje nawet 3 dniowe) i pobytów egzotycznych (najczęściej dłuższych).

Kierunki POP Turystyki
Październik to pierwszy miesiąc, w którym w POP turystyce pojawiają się kierunki zimowe. Mamy zatem kolejny sygnał wyraźnych zmian sezonowych. W minionym miesiącu na 4 miejscu kierunkowego TOP5 znalazły się Włochy. I to już zdecydowanie jako kierunek zimowy. Pozostałe kierunki to końcówka letniej oferty wypoczynkowej. Na prowadzeniu wciąż Egipt z wynikiem 59 proc. wyborów. To kolejny wzrost tego kierunku. Rok do roku o 7 punktów proc.. Na miejscu drugim Tunezja 12 proc. (2009 - 11 proc.), na trzecim Hiszpania 9 proc. (2009 - 7 proc.) a na piątym, po wspomnianej wyżej Italii, Turcja z udziałem 5 proc. (2009 - 7 proc.) wśród wyborów zakupowych.

Kierunki egzotyczne
W październiku liderem kierunkowym parytetu egzotycznego, podobnie zresztą jak przed rokiem, została Kenia (28 proc. klientów). Kenia zyskała 3 proc. skok w sprzedaży ofert w stosunku do roku 2009. Na drugim miejscu, także podobnie jak przed rokiem, znalazła się Sri Lanka oraz w tym roku dodatkowo Kuba. Oba kierunki wybrało po 13 proc. klientów. Dopiero na 3 pozycję spadł lider z czasu wakacji, Dominikana. Tą tropikalną wyspę, stanowiącą bliższą w locie i często tańszą w finansach alternatywę dla Kuby, wybrało w październiku 10 proc. egzotycznie zorientowanych klientów. Na 4 miejscu sklasyfikowano Meksyk z 8 proc. udziałem w wyborach, a na 5 dwa wyspiarskie kierunki Seszele i Wyspy Zielonego Przylądka - oba po 5 proc. Największą niespodzianką wydaje się nieobecność w zestawieniu TOP5 Tajlandii, która w sezonie 2009 zajmowała wysoką, 3 pozycję z wynikiem 14 proc. egzotycznych wyborów.

Hotele
W zestawieniu TOP5 kierunków POP turystyki, na 4 miejscu znalazły się Włochy. W przypadku Włoch wszystkie hotele są już zimowe (na miejscu pierwszym Rezydencja Sole Alto). Widać, że wzgórza i winnice Toscanii, kameralne i jednocześnie luksusowe hotele Sardynii, czy malownicze wybrzeża Sycylii ustępują miejsca górskim apartamentom i pensjonatom w Dolomitach. Oto najczęściej wybierane hotele w październiku w: Egipcie(Iberotel Aquamaire), Tunezji (Thalassa Village Skanes), Hiszpanii (Jandia Resort) i Turcji (Blue Star).

Biura podróży
80 proc. sprzedaży internetowej w październiku tego roku jest udziałem zaledwie 8 biur podróży. Z tego 15 proc. należy do Itaki. Wynik opolan jest potwierdzeniem ich dominującej pozycji jako organizatora wyjazdów zarówno w ścisłym sezonie tegorocznego lata, jak i w poprzednich sezonach. Podobny, 15 proc. udział Itaka miała w październiku 2009 roku.

Ogromny spadek notuje Neckermann. Rok temu był on październikowym liderem razem z Itaką. Obaj touroperatorzy notowali po 15 proc. udziału w internetowej sprzedaży. W tym roku to dopiero 4 pozycja zestawienia i tylko 7 proc. udział (tendencja -53 proc.) w podsumowaniu.

Drugie miejsce w zestawieniu minionego miesiąca zajęły Bee Free Holidays i Exim Tours, oba z 11 proc. udziałem w sprzedaży. Na trzeciej pozycji para Sun&Fun oraz Wezyr Holidays, oba z 10 proc. pakietem, na czwartym ex aequo wspomniany Neckermann i Oasis Tours, oba po 8 proc.

Zestawienie TOP 5 biur podróży zamyka Alfa Star z 7 proc. udziałem sprzedażowym. Tu także notujemy spory spadek z 2 miejsca w 2009 roku i ówczesnego, 13 proc. udziału w sprzedaży (tendencja - 46 proc.)

Rezydenci
Portalowy program OPINIE to miejsce, w którym powracający z wypoczynku klienci portali EasyGo.pl i Wakacje.pl mogą podzielić się - w kilku kategoriach - swoimi spostrzeżeniami i ocenami. Jedną z nich jest ocena pracy rezydenta pracującego dla organizatora naszych wakacji. W skali od 1 do 5 przyznawana jest przez klientów punktacja za profesjonalizm i sumienność działania lub jego zaniechanie i brak. Warto zauważyć, że nasi rodacy, należą do wymagających klientów i już sama obecność w zestawieniu jest swoistą nobilitacją. Średnia ocen w październiku wahała się zaledwie w zakresie 1 pełnego punktu. Różnicę stanowiły miejsca dziesiętne. I tak na pozycji 5 z wynikiem 3,8 pkt. znalazły się biura: Oskar, 7islands i Rainbow Tours. Na miejscu 4 ze średnią oceny 4,2 pkt. biura: Alfa Star i Itaka. Na trzecim z oceną 4,3 pkt.: Sky Club. Miejsce 2 zajęły ex aequo: Grecos, Ecco Travel i Easy Travel z wynikiem 4,5 pkt. Liderem miesiąca w tym parytecie zostali pracownicy biura Lekier uzyskując 4,8 pkt. na 5 możliwych do uzyskania.

Katalog, a realia
Ten sam program OPINIE, w podobnej metodologii oceniania, pozwala na punktowanie touroperatora za uczciwe i rzetelne przedstawianie oferty w swoich materiałach marketingowych. Weryfikacji dokonuje wyłącznie klient powracający z wypoczynku. Ma on możliwość krytycznego, uczciwego porównania i ocenienia opisu i zdjęć z materiałów poglądowych i zawieranej przez siebie umowy z sytuacją faktyczną na miejscu wypoczynku. Podobnie jak przy ocenie rezydentów maksymalna ocena w liczbie przyznanych punktów wynosiła 5. W październiku klienci Wakacje.pl i EasyGo.pl najwyżej ocenili rzetelność marketingowego przekazu biura Easy Travel przyznając mu 4,6 pkt. Na drugim miejscu ze średnią oceną 4,5 pkt. znalazły się biura: Grecos, Itaka, 7islands i Ecco Holidays. Pozycja 3 należy do Sky Clubu (4,4 pkt.), 4 do Rainbow Tours (4,2 pkt.), a 5 do Alfa Star (4,1 pkt.).

Dojazd
Jeszcze w sierpniu na wakacje samolotem wybrało się 91 proc. klientów naszych portali. Dwa miesiące później współczynnik lotów spadł o 8 punktów, do 83 proc.. Znacząco podniosły się wyjazdy z dojazdem własnym, z 7 proc. w sierpniu do 16 proc. w październiku. Co ciekawe, rok do roku, loty zyskały 2 pkt. proc. kosztem właśnie dojazdów własnych. Tylko 1 proc. klientów, podobnie jak przed rokiem, wybrał się w październiku na wakacje autokarem.

Wyżywienie
All Inclusive (ALL) po raz kolejny w górę. W październiku po oferty z pakietem wliczonych napojów i przekąsek przez cały dzień na terenie hotelu sięgnęło 65 proc. klientów. To o 4 proc. więcej niż przed rokiem. Drugą, najbardziej popularną formą wyżywienia były śniadania i obiadokolacje (HB). W tym roku taką opcję wybrał co 5 rezerwujący wyjazd wakacyjny klient (20 proc.). W roku 2009 było ich o 7 proc. więcej (27 proc.)
Podobne wartości jak przed rokiem uzyskały pakiety: bez wyżywienia (OV) - 6 proc. i tylko śniadania (BB) - 2 proc.. Lekki skok w górę, o 3 proc., zyskały inne formy wyżywienia zgodne z programem danej imprezy (2010 - 7 proc.; 2009 - 4 proc.).

Last Minute
Podobnie jak w miesiącach letnich, także w październiku polowaliśmy na tańsze oferty wypoczynkowe. Aż 36 proc. wszystkich dokonanych rezerwacji sprzedało się w ramach promocji last minute. To o 2 pkt. proc. więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku.

Zdaniem Michała Pilkiewicza, Prezesa Zarządu Enovatis S.A. - Październik jest jak kwiecień, bo przeplata - trochę zimy, trochę lata. Przynajmniej w analizie ilościowej sprzedaży ofert wyjazdowych w internecie. To wbrew pozorom ciekawy miesiąc. Oczywiście nie pod względem sprzedaży, bo chwila obecna przypomina raczej turystyczny hol i przysłowiową przerwę na kawę. Kończy się sezon letni, rozwija sprzedaż oferty zimowej i egzotycznej. Jednak pełne moce w tym zakresie wystartują dopiero za moment. Zwłaszcza, że za pasem przedsprzedaż LATA 2001 w promocji wcześniej-taniej. Bloki startowe tych akcji już leżą na bieżni. Tymczasem w biznesie działamy i to na pełnych obrotach. Zaledwie miesiąc temu w naszym raporcie podsumowującym ścisły sezon LATO 2010 zapowiadałem czas szybkich zmian biznesowych na rynku, konsolidacji i przejęć wśród touroperatorów, wyrazistych kampanii marketingowych. Nie trzeba było długo czekać. W ostatnich dniach października Rainbow Tours ogłosił przejęcie Bee Free Holidays. W przyszłym roku spółka chce osiągnąć połowiczny (zapowiadany) obrót Itaki. Czas pokaże czy to się uda. Póki co opolanie wciąż uciekają konkurencji. Trudno jednak nie pogratulować Rainbow’owi determinacji i systematycznej pracy nad swoim sukcesem. Inną strategię przyjęło biuro TUI, konsolidując się wewnętrznie. Firma rezygnuje z marki Scan Holiday, włącza do siebie animowane oferty rodzinne i firmuje je jako TUI Family. A agenci? Oni też walczą. Niektórzy tylko o przetrwanie, inni, bardziej aktywni o nową jakość i zwiększanie swoich możliwości. Jeszcze chwila, jeszcze dwie i Ci drudzy wyskoczą z cienia. Końcówka roku przyniesie zatem i zaskoczenia i zmiany i małą rewolucję w tym segmencie. A to wciąż dopiero początek większych zmian na rynku.

OdpowiedzPowrót do drzewa wątku

Odpowiedzi:

Enovatis: październik podsumowany [2010-11-14 19:51 82.160.32.*]
Wszędzie, tylko nie z Oasis Tours. Wykupiłam wyjazd dla 4 osób ( 2+2 ). W umowie biuro gwarantowało darmowe wycieczki dla dzieci. Na miejscu ( Egipt ) okazało się że rezydent nic o tym nie wie. Złożyłam reklamacje, a w odpowiedzi dostaliśmy propozycję upustu na wakacje za rok. Kolejny wyjazd z biurem które nie dotrzymuje umów !? To są kpiny. Nie, dziękuję. Nigdy więcej. odpowiedz »

Enovatis: październik podsumowany [2010-11-12 16:13 83.22.245.*]
zgadza sie wakacje.pl tez walczyly o klienta wprowadzajac bony znizkowe... ale czy to naprawde uczciwe wobec innych agentow? czy moze desperacja?? co o tym myslicie?? odpowiedz »

Enovatis: październik podsumowany [2010-11-17 13:43 83.22.47.*]
Powoli desperacja- konczy sie era internetowych biur. Travelplanet w tym roku wygenerowalo strate, Fly.pl w ogole nie slychac (a bylo glosno jak wchodzili), Teraz czas na wakacje odpowiedz »

Enovatis: październik podsumowany [2010-11-17 14:38 87.206.119.*]
nie sądzę, żeby kończyła się era internetowych biur podróży, ale jednak nie da się ukryć, że największe portale generują wysokie koszty, których nie mają mniejsi agenci turystyczni. Wielkie portale stosują cięcia kosztów poprzez redukcję etatów, co nie jest dobre bo pozostali konsultanci nie są w stanie dobrze obsłużyć sporej ilości klientów, a w ten sposób klienci gigantów zaczynają poszukiwać mniejszych biur, które z chęcią zapewniają komfortową obsługę, jakże inną od tej z którą ma się do czynienia w wielkich portalach nastawionych na ilość rezerwacji a nie jakość obsługi. Pozdrawiam, AA odpowiedz »


Powrót do wątkówOdśwież


Zgłoś problem z tą stroną »

Ogłoszenia praca turystyka, w turystyce


© 2024 FORUM-TURYSTYCZNE.PL. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu i zawartej w nim polityki cookies.
strona główna | kontakt | reklama | linki
Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Szczegóły w regulaminie.
OK, zamknij