Forum turystyczneTurystyka forum
Biura turystyczne
Baza turystyczna
Turystyka biznesowa
Turystyka krajowa
Turystyka zagraniczna wyjazdowa
Transport
Gastronomia
Turystyka zagraniczna przyjazdowa
Turystyka na świecie
Inne związane z branżą
Temat dowolny




Forum grupa: Transport

Wątek: Brak kierowców powoduje, że przewozy towarowe drożeją. Czy a
Autor: Czytelnik IP automat.*
Data wysłania: 2007-02-08 12:38
Temat: Brak kierowców powoduje, że przewozy towarowe drożeją. Czy a
Treść: Aktualność:
Obecnie coraz więcej polskich kierowców wyjeżdża do pracy za granicę. Firmy, aby zatrzymać pozostałych, podnoszą im płace, co powoduje wzrost cen usług transportowych.

Tendencja ta jest bardzo widoczna w firmach zajmujących się przewozami towarowymi. Podobnie, ale na razie w mniejszej skali jest wśród przewoźników autokarowych. Generalnie, brak kierowców na polskim rynku pracy stanowi obecnie największy problem dla wszystkich polskich przewoźników.

Po otwarciu dla polskich firm transportowych rynku europejskiego, przewoźnicy poczuli szanse rozwoju. Ich ceny były bardzo konkurencyjne w porównaniu z innymi europejskimi dostawcami tych usług. Niższa cena wynikała przede wszystkim ze stosowanego dotychczas systemu wynagradzania kierowców, korzystnego dla pracodawców.

Obecnie sytuacja się całkowicie zmieniła. Kuszeni zagranicznymi ofertami pracy, polscy kierowcy rezygnują z pracy u krajowych przewoźników z dnia na dzień. Powoduje to dezorganizację całego procesu transportowego oraz obsługi logistycznej. Wojciech Kraśniewski, dyrektor operacyjny Rohlig Poland przyznaje - Zawodowi kierowcy o najwyższych kwalifikacjach i doświadczeniu zostali zachęceni przez zachodnich pracodawców zarobkami nieosiągalnymi w Polsce. Duża ich liczba wyjechała do pracy w Niemczech, Holandii czy Wielkiej Brytanii. Na naszym rynku przewozów krajowych i międzynarodowych powstała bardzo trudna sytuacja. Część taboru pozostaje niewykorzystana. Przewoźnicy ponoszą z tego powodu duże straty.

Przewoźnicy zmuszeni są do ponoszenia dodatkowych kosztów w celu zapewnienia ciągłości świadczonych usług. Andrzej Wierzbicki, dyrektor ds. zarządzania flotą pojazdów w firmie Schenker poinformował - Coraz częściej słychać dramatyczne głosy przewoźników, którzy nie mogą realizować zleceń z powodu braku kierowców. Inni przewoźnicy skarżą się na brak zastępstwa w przypadku urlopów wypoczynkowych lub niemożność realizacji kontraktów w mocno napiętych terminach.

Przedsiębiorcy starają się przeciwdziałać temu zjawisku. Schenker otworzył pod koniec minionego roku Akademię Kierowcy, której podstawowym celem jest rekrutacja, szkolenie oraz zatrudnienie nowych osób. Jednak na tworzenie tego typu programów mogą pozwolić sobie tylko największe firmy. Najczęściej polscy transportowcy decydują się na podniesienie wynagrodzeń swoich kierowców oraz oferowanie im lepszych warunków pracy w porównaniu z zagranicą. Jednak powoduje to wzrost cen usług transportowych. Konrad Banaszek, dyrektor oddziału DSV Road w Pruszkowie zaznacza - Według naszej opinii ceny za transporty na niektórych relacjach mogą wzrosnąć w ciągu roku nawet o kolejne 10%. Na wzrost cen wpływ ma nie tylko emigracja z Polski kierowców, ale także zmieniające się ceny paliw, wzrost kosztów pracy poprzez podwyższenie obciążeń podatkowych. Po drugiej stronie stoi klient, który oczekuje redukcji kosztów usług przy jednoczesnym stałym podnoszeniu ich jakości. Firmy spedycyjne i logistyczne nieposiadające własnego taboru będą więc w najbliższym czasie znajdowały się trochę między młotem a kowadłem - z jednej strony rosnące ceny podwykonawców, a z drugiej, rosnące wymagania klientów.

Reakcją na deficyt środków transportu był wzrost stawek frachtowych. Wojciech Kraśniewski wyjaśnia - Zmiana sięgała od kilku do nawet ponad 20% w przewozach krajowych. Przewozy międzynarodowe zareagowały trochę wolniej, ale tu również odnotowano kilkunastoprocentowy wzrost stawek frachtu. Wpływa to również na jakość usług logistycznych. Obserwowaliśmy sytuację, w której bardzo potężne organizacje o zasięgu światowym miały olbrzymie trudności z utrzymaniem właściwego poziomu usług.

Analitycy rynku krajowego szacują, że w roku 2007 utrzyma się trend wzrostu cen usług branży transportowej. W najbliższym okresie można spodziewać się nawet pogłębienia tego trendu.

Firmy logistyczne, które opierają swoją działalność na podwykonawcach będą starały się uatrakcyjnić ofertę dla przewoźników, aby zachęcić ich do współpracy i utrzymać na dłużej. W tym celu mogą stosować wyższe stawki frachtów, skrócone terminy płatności, a także gwarantować miesięczne przebiegi kilometrowe. Dodatkowo koszty działalności transportowej w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej będą zbliżały się do podobnego poziomu. Firmy będą zmuszone zwracać także większą uwagę na koszty związane z organizacją pracy. Leonard Kaczanowski, dyrektor ds. operacji i sieci dystrybucji Fiege Polska zaznacza - Negatywny wpływ na organizację transportu w Polsce mają także takie czynniki, jak nieefektywna organizacja pracy osób zajmujących się załadunkiem i rozładunkiem czy duża liczba podmiotów działających na granicy prawa. Ogromną przeszkodą w należytym organizowaniu transportu jest również stan polskich dróg. Niska ich jakość wydłuża czas transportu, a w rezultacie utrudnia realizację zlecenia w terminie i wpływa na wzrost kosztów.

Obecnie w Polsce jest około 200 tysięcy kierowców zawodowych, z czego 33% wyjechało do pracy za granicę.

OdpowiedzPowrót do drzewa wątku

Odpowiedzi:

Sprywatyzować! [2009-02-11 11:48 83.22.38.*]
Sprywatyzować! Wtedy wszystko się dostosuje naturalnie, a nie na siłę przepisami. Jak właściciel przedsiębiorstwa nie będzie mógł znaleźć kierowcy za 1500zł to zapłaci 2500zł, albo zbankrutuje, a na jego miejsce powstanie bardziej efektywny. Przejazd prywatną linią D z Katowic do Dąbrowy Górniczej kosztuje 2zł, a publicznym KZK GOP 4zł, mimo, że ten drugi jest dodatkowo współfinansowany z podatków. Wszystko co państwowe, działa źle - to jest fakt niezaprzeczalny. odpowiedz »

Kierowcy drożeją.. Przewoźnicy mają problemy [2008-12-03 17:23 77.112.62.*]
niech pracodawcy sami pracuja za te nedzne 1,300 czy tam 1,500zl i utrzymuja rodziny to moze wpadna na rozwiazanie problemu z brakiem kierowcow a do tego nie jest lekki kawalek chleba,duza odpowiedzialnosc i wiele wyrzeczen. odpowiedz »

Kierowcy drożeją.. Przewoźnicy mają problemy [2007-02-08 17:58 83.13.46.*]
Problem leży w długoletnich kontraktach zawieranych np. na usługi komunikacji miejskiej, które są waloryzowane wskaźnikiem GUS, innymi słowy wcale. Nie więc z czego podwyższać pensji pracowniczych a pozostaje wymuszony Umowny nakaz wywiązania się z inwestycji. Pat, rząd nie interweniuje a coraz bardziej ludzi bakuje. Zleceniodawca podpisał wieloletni kontrakt (KZK GOP) i zasłania się Ustawą o Zamówieniach publicznych. Wszystkie przedsiębiorstwa wykazują stratę, tylko że tym z kapitałem samorządowym pomagają miasta. Pozostali ubożeją z dnia na dzień odliczając dni do konieczności ogłoszenia upadłości. Rząd chowa głowe w piasek i zajmuje się odwracaniem uwagi. Co nas obchodzi kto nami rządzi? Byleby tylko nie doprowadzał małych i średnich firm do bankructwa. odpowiedz »

jezdze autokarem I mi placi 1300 zl czy to nie za malo? [2007-02-08 16:29 83.11.42.*]
Znam drogi, miasta, biore odpowiedzialnosc za ludzi. Sprzet jest dobry, 316ka, kase bierze za przewozy jak najbardziej, niemala, a zeby kierowca zarobil to nie. Jakby nie rodzina, to rosyjski, angielski znam, inne jezyki tez sie dogadam jakos, bym pojechal do USA jezdzic lepjej bo anglia tam kiepawo pod prad. Pozdrawiam wszystkich odpowiedz »

jezdze autokarem I mi placi 1300 zl czy to nie za... [2008-07-06 16:44 91.94.67.*]
nic prostszego, kup autobus i jeździ sam dla siebie. Może jak dołożysz do biznesu 100 tyś przez pierwszy rok zrozumiesz dlaczego pracownik zarabia mniej niż właściciel. odpowiedz »

Kierowcy drożeją.. Przewoźnicy mają problemy [2007-02-08 15:45 85.221.162.*]
Jeszcze parę "pomysłów" typu doszkalanie za 4000 zł i "nasz"rząd doprowadzi do tego że będa u nas jeździli Ukrancy i Białoirusini. W tansporcie towarowym można sobie pozwolić na zatrudnianie mniej doświadczonych kierowców. Natomiast w przewozach osobowych niebardzo a w turystyce to wykluczone. Nasi mędrcy w ministerstwie nie biora pod uwagę togo,że kursy za 4000 nie zrobią z człowieka "z ulicy" kierowcy myśla tylko jak zapełnić kasę państwa. Ci przeszkoleni i tak wyjadą odpowiedz »

Kierowcy drożeją.. Przewoźnicy mają problemy [2007-02-08 12:38 83.21.68.*]
A urzednicy oczywiście nie zauważają problemu. Właśnie ogłoszono, że rząd zatwierdził nastepne utrudnienia w zdobywaniu prawa jazdy D, wprowadzające beznadziejne dodatkowe doszkolenia i koszty.
Ale oni wiedzą lepiej. W końcu dla nich to żadna różnica. Jak kaczory zabiorą im dotychczasowe posadki zaraz znajdą sobie inne.
odpowiedz »


Powrót do wątkówOdśwież


Zgłoś problem z tą stroną »

ryba maślana


© 2023 FORUM-TURYSTYCZNE.PL. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu i zawartej w nim polityki cookies.
strona główna | kontakt | reklama | linki
Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Szczegóły w regulaminie.
OK, zamknij