Forum turystyczneTurystyka forum
Biura turystyczne
Baza turystyczna
Turystyka biznesowa
Turystyka krajowa
Turystyka zagraniczna wyjazdowa
Transport
Gastronomia
Turystyka zagraniczna przyjazdowa
Turystyka na świecie
Inne związane z branżą
Temat dowolny




Forum grupa: Transport

Wątek: Duża szansa na modernizację polskiej sieci kolejowej
Autor: Czytelnik IP automat.*
Data wysłania: 2007-02-24 22:06
Temat: Duża szansa na modernizację polskiej sieci kolejowej
Treść: Aktualność:
Modernizacja polskich kolei pochłonie blisko dziesiątą część z 60 miliardów euro pochodzących z UE do wykorzystania dla Polski. Brak jest firm chętnych do wykonania tych projektów.

- Jeszcze w tym roku ruszą prace przygotowawcze do budowy kolei dużych prędkości - powiedział Krzysztof Celiński, szef spółki zarządzającej kolejową infrastrukturą PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK)

Kiedy zobaczymy szybkie pociągi?

Aktualnie niema możliwości budowy nowej linii do Wrocławia, jednak istnieje szansa na jazdę z prędkością 300 km/h do Krakowa. - Chcielibyśmy przedłużyć Centralną Magistralę Kolejową (CMK) od Zawiercia do Katowic i doprowadzić nową nitkę do Krakowa. Mam nadzieję, że przed końcem 2013 roku ruszy budowa. W tym roku zaczynamy pracować nad projektem. Również wszystkie prace modernizacyjne na CMK, które już mamy w harmonogramie, będą prowadzone pod kątem przygotowania do prędkości 300 km/h - mówi Krzysztof Celiński.

Polskie Linie Kolejowe w 2007 roku przeznaczą na modernizację 2,5 mld zł. Odbędzie się kilkadziesiąt nowych przetargów na realizację projektów. Unia Europejska do 2013 roku przekaże na ten cel 17,3 mld zł., wraz z pieniędzmi PLK, przez kolejne 7 lat inwestycja pochłonie 24,5 mld zł. - W tym czasie uda się zlikwidować wąskie gardła, które najbardziej spowalniają podróż, zwiększyć prędkość wszystkich połączeń pasażerskich do co najmniej 160 km/h, a tym samym skrócić czas podróży- obiecuje zarządca infrastruktury.

Istnieje zagrożenie, że kolei nie uda się wydać w odpowiednim czasie całej kwoty otrzymanej z UE, ze względu na istniejącą już listę kłopotów. - Brakuje specjalistów - projektantów, którzy opracowują projekt na pierwszym etapie. Staramy się zachęcać zagraniczne firmy, ale to nie jest łatwe, bo jednak wiele z nich obawia się, że nie poradzą sobie w polskiej rzeczywistości - powiedział Krzysztof Celiński.

- Z 10 biur projektowych i 4 tysięcy osób, które pracowały dla tej branży kilkanaście lat temu, zostały trzy biura i 400 osób. Ten sektor nie odnawiał się, bo przez lata nie było żadnych projektów. To nie jedyny problem PLK. Spółka nie ma środków na spłatę wielomilionowego podatku VAT od już zrealizowanych i świeżo rozpoczynanych inwestycji - komentuje Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor.

Już niebawem może zabraknąć przedsiębiorstw wykonujących zlecenia. Przez pięć lat wartość inwestycji na torach zwiększyła się czterokrotnie. W zeszłym roku zostało zawartych 28 kontraktów, których wartość to 2 miliardy złotych. Jednak liczba wykwalifikowanej kadry nie zwiększa się.

- Jeśli wydatki wzrosną do 4,5 mld zł rocznie - a takie są zapowiedzi PLK - to obecne moce przerobowe sektora nie wystarczą. Może zabraknąć ludzi o odpowiednich kwalifikacjach - szkoły nie kształcą w tym kierunku, wielu pracowników wyjechało z Polski. Trzeba też odpowiednio wcześniej myśleć o zakupach sprzętu, który będzie potrzebny za 2-3 lata. My już dziś rozważamy inwestycje, które rozszerzą moce przerobowe - mówi Tadeusz Kozaczyński, wiceprezes PKRE Trakcja Polska, jednego z największych wykonawców dla PLK.

Wykonawcy i eksperci zgodnie twierdzą, że kontrahenci zbudują odpowiednie zaplecze, lecz bez zmiany nastawienia PLK opóźnienie inwestycji jest nieuniknione.

- PLK nie dostrzega zmieniających się warunków na rynku i szacując koszty inwestycji do przetargów, nie uwzględniła możliwego wzrostu wynagrodzeń w sektorze budowlanym. A płace wzrosły. Ponieważ każdy projekt i każda zmiana musi być zatwierdzona przez Unię, przetargi, których po myśli PLK nikt nie wygra, są unieważniane, dokumenty lądują w Brukseli, a cała procedura się wydłuża, bo musi zostać powtórzona - powiedział Adrian Furgalski.

OdpowiedzPowrót do drzewa wątku

Odpowiedzi:

Polskie tory czekają na modernizację [2007-02-24 22:06 999.999.999.*]
to skutek madrali ktorym wydawalo sie ze zelazna reka rynku wszystko zalatwi.... odpowiedz »


Powrót do wątkówOdśwież


Zgłoś problem z tą stroną »

Ogłoszenia praca turystyka, w turystyce


© 2024 FORUM-TURYSTYCZNE.PL. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu i zawartej w nim polityki cookies.
strona główna | kontakt | reklama | linki
Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Szczegóły w regulaminie.
OK, zamknij