Forum turystyczneTurystyka forum
Biura turystyczne
Baza turystyczna
Turystyka biznesowa
Turystyka krajowa
Turystyka zagraniczna wyjazdowa
Transport
Gastronomia
Turystyka zagraniczna przyjazdowa
Turystyka na świecie
Inne związane z branżą
Temat dowolny




Forum grupa: Transport

Wątek: Bilet stanowi umowę podróżnego z przewoźnikiem
Autor: Czytelnik IP automat.*
Data wysłania: 2007-04-19 12:30
Temat: Bilet stanowi umowę podróżnego z przewoźnikiem
Treść: Aktualność:
Zakup biletu na przejazd autobusem, pociągiem lub przelot samolotem jest zawarciem umowy przewozu z firmą, która świadczy usługi transportowe. Bilet stanowi podstawę ewentualnych roszczeń w przypadku opóźnienia wyjazdu lub zniszczenia bagażu.

Obowiązki oraz uprawnienia przewoźnika, a także pasażerów reguluje prawo przewozowe.

Przewoźnikiem jest każde przedsiębiorstwo, które świadczy na własny rachunek usługi w zakresie przewozu osób oraz rzeczy. Może nim być osoba fizyczna, która prowadzi indywidualną działalność gospodarczą np. która ma busa i przewozi regularnie osoby między dwoma miastami lub prawna np. Polskie Koleje Państwowe.

Do podstawowych obowiązków przewoźnika należy stosowanie się do regulaminów, które określają zasady przewozu osób oraz rzeczy. Zanim rozpocznie swoją działalność, musi podać do publicznej wiadomości zakres swojego działania, a przede wszystkim adresy punktów odprawy oraz sposób zawierania umowy przewozu. Umowa przewozu zawierana jest przez zakup biletu na przejazd u kierowcy autobusu lub w kasie na dworcu kolejowym. Umowa może być zawarta również przez spełnienie innych określonych przez przewoźnika warunków dostępu do środka transportowego, a w przypadku ich nieustaleni również przez samo zajęcie miejsca w pojeździe. Na bilecie powinna być umieszczona należności za przejazd, a także dane potrzebne do ustalenia zakresu uprawnień podróżnego.

Przewoźnik ma również obowiązek zapewnić podróżnym odpowiadających rodzajowi transportu warunków bezpieczeństwa oraz higieny, a także takich wygód, jakie są niezbędne ze względu na dany rodzaj transportu. Przewoźnik powinien podejmować działania, które ułatwiają korzystanie ze środków transportowych, punktów odprawy, przystanków i peronów również osobom niepełnosprawnym, którzy poruszają się na wózkach inwalidzkich. Ma też obowiązek ogłosić w rozkładach jazdy lub w innych dostępnych środkach przekazu o ograniczeniach możliwości przewozu przesyłek bagażowych.

Podróżny ma prawo do:
- przejazdu w odpowiednich warunkach bezpieczeństwa oraz higieny,
- należytej obsługi ze strony przewoźnika,
- zmiany biletu lub jego zwrotu przed rozpoczęciem podróży,
- rezygnacji z przejazdu w planowanym miejscu zatrzymania środka transportowego na drodze przewozu,
- otrzymania zwrotu pieniędzy za niewykorzystany przejazd,
- zabrania ze sobą do środka transportowego rzeczy lub oddania ich do przewozu jako przesyłki bagażowej,
- żądania odszkodowania za przedwczesny odjazd lub opóźnienie odjazdu środka transportowego.

Podróżny ma obowiązek:
- zapłacić za przejazd,
- posiadać przy sobie dokumenty uprawniające go do korzystania z ulgi na przejazd,
- stosować się do przepisów porządkowych, które obowiązują w danym środku transportu.

Podróżni są zobowiązani przede wszystkim do przestrzegania przepisów porządkowych, które panują w danym środku transportu. Osoby, łamiące je i z tego powodu zagrażające bezpieczeństwu innych pasażerów np. z powodu chuligańskich wybryków lub nadużywania alkoholu mogą zostać niedopuszczone do przewozu, a także usunięte z pojazdu przy najbliższym postoju. To samo może spotkać także tych, którzy nie będą chcieli zapłacić za przejazd. Zakazane jest to tylko w przypadku, gdyby naruszało zasady współżycia społecznego.

Podróżny, który został usunięty ze środka transportowego ma prawo do zwrotu należności stosownie do niewykorzystanego świadczenia przewozowego po potrąceniu kwoty ustalonej w regulaminie przewozu. Potrącenie takie nie może być stosowane, gdy podróżny odstąpił od umowy przewozu z przyczyn występujących po stronie przewoźnika.

Podróżny ma też prawo do dokonywania zmiany biletu. Może również zrezygnować z biletu przed rozpoczęciem podróży lub w miejscu zatrzymania pojazdu, który już ruszył w trasę. Jednak wysiąść można tylko w miejscu, w którym planowane są przystanki. Dokonanie zmian może spowodować konieczność dopłacenia różnicy należności lub zwrot części ceny dla podróżnego.

Podróżny może przełożyć termin odjazdu, miejscowość docelową lub zmienić klasę środka transportowego. Jednak o planowanych zmianach należy uprzedzić przewoźnika, który powinien dać podróżnemu odpowiednie poświadczenie. W przypadku skrócenia podróży, klientowi przysługuje zwrot części kosztów.

W przypadku ofert promocyjnych rezygnacja z wyjazdu powoduje zazwyczaj utratę całej kwoty zapłaconej za bilet. Podczas wyjazdów zorganizowanych przy tzw. grupowym przewozie osób, umowę z przewoźnikiem zawiera organizator przewozu, czyli np. biuro podróży.

Przewóz może być wykonywany przez kilku przewoźników tej samej lub różnej gałęzi transportu na podstawie jednego biletu. W takim przypadku odpowiedzialność przewoźników jest solidarna, a pasażer może wystąpić o odszkodowanie do któregokolwiek z nich.

Przewoźnik odpowiada za szkodę, jaką podróżny poniósł w wyniku przedwczesnego lub opóźnionego odjazdu środka transportowego. Odpowiada również za szkodę powstałą przez odwołanie regularnie kursującego środka transportowego, ale tylko w przypadku, gdy szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.

Dochodzenie roszczeń w sądzie przysługuje poszkodowanemu po bezskutecznej reklamacji. Zgodnie z prawem przewozowym, przewoźnikiem nie jest kierowca autobusu, ani maszynista tylko przedsiębiorca, który prowadzi przedsiębiorstwo przewozowe lub władze spółki, jeżeli przewoźnikiem jest osoba prawna.

Wszystkie roszczenia z umowy przewozu osób ulegają przedawnieniu po upływie roku od daty wykonania przewozu, a w przypadku gdy przewóz nie został wykonany od daty, kiedy miał być wykonany. Bieg przedawnienia zawieszany jest na okres od dnia wniesienia reklamacji do dnia udzielenia odpowiedzi na reklamację, jednak nie dłużej niż na okres trzech miesięcy. W przypadku nieuwzględnienia reklamacji odszkodowania, podróżny może dochodzić go na drodze sądowej.

OdpowiedzPowrót do drzewa wątku

Odpowiedzi:

Prawa i obowiązki turysty [2007-04-19 12:30 83.31.238.*]
proszę zatem o komentarz dlaczego tzw. "tani" przewoźnicy naliczają dodatkowe ubezpieczenie od zniszczenia/zagubienia bagażu lub ( w przypadku odmowy pasażera ) informują, że nie jest się ubezpieczonym ? odpowiedz »


Powrót do wątkówOdśwież


Zgłoś problem z tą stroną »

Ogłoszenia praca turystyka, w turystyce


© 2024 FORUM-TURYSTYCZNE.PL. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu i zawartej w nim polityki cookies.
strona główna | kontakt | reklama | linki
Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Szczegóły w regulaminie.
OK, zamknij