|
Wątek:
|
Będzie połączenie kolejowe z Katowic na lotnisko w Pyrzowica
|
Autor:
|
Czytelnik IP automat.*
|
Data wysłania:
|
2007-10-09 21:17
|
Temat:
|
Będzie połączenie kolejowe z Katowic na lotnisko w Pyrzowica
|
Treść:
|
Aktualność: Przed Euro 2012 spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zamierza przebudować katowicki dworzec, zwiększyć szybkość regionalnych przewozów kolejowych oraz uruchomić szybkie połączenie z portem lotniczym w Pyrzowicach. Zmodernizowane mają zostać również główne linie o znaczeniu międzynarodowym.
Rzecznik marszałka woj. śląskiego Krzysztof Krzemiński poinformował PAP, że przedstawiciele zarządu województwa i władz Katowic wysłuchali prezentacji planów inwestycyjnych PLK, które przedstawił im dyrektor oddziału regionalnego tej spółki w Katowicach - Bronisław Stankiewicz. Członek zarządu województwa, Jarosław Kołodziejczyk w rozmowie z PAP ocenił, że skala planowanych przez PLK inwestycji, nawet gdyby udało się zrealizować je w połowie, będzie największym wydarzeniem na śląskich kolejach od ponad wieku. Ponieważ jednak kolej nie ma doświadczenia w budowie nowych linii od 30 lat, zdaniem zarządu należy zacząć od zadań najłatwiejszych czyli modernizacji istniejących tras, co umożliwi zwiększenie prędkości roboczych. Jeśli PLK to zrobią, a władze kupią nowy tabor, być może uda się przywrócić kolei przynajmniej część podróżnych, którzy od niej odeszli - dodał Kołodziejczyk.
Według planów PLK program modernizacji tras kolejowych o znaczeniu międzynarodowym i krajowym do 2012 roku obejmie w regionie linię z Wrocławia przez Gliwice i Katowice do Krakowa, połączenie Katowic z Zebrzydowicami oraz Zwardoniem oraz tzw. magistralę węglową z Gdyni do Tarnowskich Gór, z połączeniem do Pszczyny. Inwestycja ma umożliwić prowadzenie na zmodernizowanych trasach pociągów towarowych z prędkością do 120 km/h, a osobowych do 160 km/h. Wyremontowane lub przebudowane mają zostać także najważniejsze dworce na trasie z Wrocławia do Krakowa: w Gliwicach, Zabrzu oraz Katowicach. Ten ostatni ma również zostać bezpośrednio skomunikowany z oddalonym o około 40 kilometrów Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Przyjęto już, że trasa połączenia będzie biegła po istniejących torach od Katowic przez Chorzów Batory do Chorzowa Starego. Od Chorzowa Starego w kierunku Pyrzowic powstanie nowy odcinek torów o długości ok. 20 km, z którym - w okolicy Piekar Śląskich - połączone zostaną istniejące linie z Gliwic oraz Bytomia. O wyborze tej trasy zdecydował najkrótszy czas dojazdu do lotniska, który wyniesie około pół godziny.
PLK i samorząd woj. śląskiego podpisały już list intencyjny w sprawie współpracy przy przygotowaniu połączenia kolejowego Pyrzowic z Katowicami. Stworzenie połączenia kolejowego z jednym z najszybciej rozwijających się regionalnych lotnisk w Europie, zapowiedział kilka miesięcy temu minister transportu - Jerzy Polaczek. Finansowanie budowy linii łaczącej Katowice z Pyrzowicami zostało ujęte w tzw. indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych dla programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko", który wdrażany jest przez resort transportu. Środki finansowe mają pochodzić z funduszy unijnych oraz budżetu PLK. Zakłada się, że budowa potrwa od 2010 do 2011 roku. Według dalszych planów kolei, w przyszłości lotnisko zyska połączenie ze zmodernizowaną i przedłużoną Centralną Magistralą Kolejową - biegnącą z Warszawy na Śląsk. Do trasy, która obecnie kończy się w Zawierciu w latach 2012 - 2015 miałby zostać dobudowany ok. 100-kilometrowy odcinek od Góry Włodowskiej koło Zawiercia przez Pyrzowice oraz Katowice do Zebrzydowic przy czeskiej granicy.
Problemem może być tylko sprawa wykupu działek, bowiem według informacji z mediów PKP nie dysponuje aktualnymi mapami gruntów i nie będzie wiedziało, które działki wykupić.
|