|
Wątek:
|
Kiedy prywatyzacja przewozów kolejowych?
|
Autor:
|
Czytelnik IP automat.*
|
Data wysłania:
|
2012-10-18 12:39
|
Temat:
|
Kiedy prywatyzacja przewozów kolejowych?
|
Treść:
|
Aktualność: Dzięki liberalizacji rynku przewozów kolejowych co roku odnotowuje się wzrost pasażerskich przewozów osobowych. Wejście na rynek prywatnych przewoźników może stanowić nie lada konkurencję dla państwowych linii kolejowych. Wydaje się, że w Polsce przewozy kolejowe z założenia nie mogą być dochodowe.
Lokalny czeski przedsiębiorca, Radim Janczura z powodzeniem obsługuje połączenie szynowe na trasie Praga-Ostrawa. Okazał się skutecznym konkurentem dla państwowych przewozów kolejowych. RegioJet Janczury może pochwalić się odnowionymi wagonami wyposażonymi w wi-fi, fotele lotnicze, dużym plusem jest miła i punktualna obsługa. Mimo, iż bilety na tych samych trasach co państwowe CzD są droższe to i tak obłożenie sięga 80-90 procent. Za podobnym przykładem postanowił podążyć inny czeski przedsiębiorca, Leosz Novotny. Oprócz krajowych połączeń zamierza inwestować w Europę. Niebawem zostanie uruchomione połączenie relacji Praga-Wiedeń.
Wraz otwarciem rynku transportu kolejowego w całej Unii powstało wielu prywatnych przewoźników. Sukces czeskich przedsiębiorców nie jest jedyny. Zarezerwowane niegdyś dla kolei brytyjskich i francuskich połączenie pod Kanałem La Manche obecnie jest z powodzeniem obsługiwane przez państwowy Deutsche Bahn. To jeden z wielu przykładów.
W Polsce takim przykładem są Koleje Mazowieckie, które z powodzeniem w ciągu pół roku działalności zarobiły 10 mln złotych i są we władaniu ponad 20% rynku przewozów pasażerskich.
W Polsce na modernizację torów kolejowych w latach 2077-2013 przeznaczono 5,3 mld euro funduszy. Mimo zakupu nowoczesnych składów, na większości trakcji pociągi nie są w stanie rozwinąć większej prędkości, niż 80 km/h.
Prywatni przedsiębiorcy to już realne zagrożenie dla państwowych linii kolejowych. Świadczy o tym fakt, iż nawet jedna z państwowych spółek PKP Intercity inwestująca w najbardziej dochodowe kierunki zakończyła miniony rok z pokaźną stratą.
|