|
Wątek:
|
Opóźniony lub odwołany lot - co robić?
|
Autor:
|
Czytelnik IP automat.*
|
Data wysłania:
|
2013-01-25 19:07
|
Temat:
|
Opóźniony lub odwołany lot - co robić?
|
Treść:
|
Aktualność: Mroźna i nieprzyjazna zima sparaliżowała europejski ruch lotniskowy. Samoloty mają spore opóźnienia, niektóre loty zostały odwołane. Jakie prawa przysługują osobą podróżującym samolotem podczas niesprzyjających warunków pogodowych?
Duże opady śniegu i niskie temperatury spowodowały zamieszanie na lotniskach. To skutkuje przesunięciami w grafiku odlotów, a w gorszej sytuacji ich anulacją. Zdenerwowanie nie opuszcza pasażerów. Tymczasem podróżujący nie pozostają bez opieki. W wielu przypadkach nie korzystają, jednak z przysługujących im praw, gdyż po prostu ich nie znają.
W zakres działania linii lotniczych wchodzi zapewnienie osobom korzystającym z ich usług odpowiednich warunków - nie tylko podczas rejsu - ale także wtedy, gdy z różnych przyczyn lot nie może się odbyć.
Do obowiązków przedstawiciela przewoźnika na lotnisku jest niezwłoczne poinformowanie pasażerów o zaistniałej sytuacji oraz zapewnienie odpowiednich warunków podczas oczekiwania na lot. - W zależności od długości opóźnienia poszkodowani muszą dostać napoje i posiłki. Przysługuje im również prawo do wykonywania połączeń telefonicznych na koszt przewoźnika - mówi Marko Brinkmann z podróżniczego serwisu internetowego Tripsta.pl. - W sytuacji, kiedy godzina odlotu znacznie się przesuwa przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia noclegu lub pokrycia jego kosztów - dodaje specjalista.
W sytuacji jeszcze mniej komfortowej - odwołania rejsu, linie lotnicze zobowiązane są do zwrotu kosztów biletu lub jego darmowego "przebukowania" na najlepszy z dostępnych terminów. Za ewentualne pokrycie kosztów noclegu oraz dojazdu na lotnisko również odpowiedzialne są linie. Konsument ma również prawo do bezpłatnego powrotu do portu, w którym rozpoczął podróż.
W wyniku odwołania rejsu przewoźnik zobowiązany jest do wypłaty odszkodowania wysokości od 250 do 600 euro. Obowiązek wypłaty odszkodowania jest zgodny z zasadą równego traktowania pasażerów oraz zasadą pewności prawa. Od reguły są jednak ustępstwa. Wypłata nie obowiązuje, w momencie, kiedy to lot jest odwołany z powodu "nadzwyczajnych okoliczności" - przykładowo usterki technicznej, wydarzeń losowych, czy właśnie złych warunków pogodowych.
O zwrot kosztu biletu można ubiegać się w terminie 7 dni. Odszkodowanie należy się w sytuacji kiedy przez opóźnienie pasażer pojawi się co najmniej trzy godziny po zapowiadanej godzinie lądowania, czyli podobnie jak w przypadku odwołania lotu "w ostatniej chwili". Brak odpowiedzi w terminie 30 dni nie oznacza, że działanie konsumenta zakończyło się fiaskiem. Po tym okresie, nadal możemy złożyć skargę w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jeśli to nie pomoże - możemy zgłosić sprawę do sądu.
|