Forum turystyczneTurystyka forum
Biura turystyczne
Baza turystyczna
Turystyka biznesowa
Turystyka krajowa
Turystyka zagraniczna wyjazdowa
Transport
Gastronomia
Turystyka zagraniczna przyjazdowa
Turystyka na świecie
Inne związane z branżą
Temat dowolny




Forum grupa: Transport

Wątek: Samorządy przejmą PKP Przewozy Regionalne
Autor: Czytelnik IP automat.*
Data wysłania: 2008-12-18 13:55
Temat: Samorządy przejmą PKP Przewozy Regionalne
Treść: Aktualność:
Od stycznia przyszłego roku PKP będą miały tylko 35% rynku przewozów pasażerskich. Elektryczne jednostki, które obsługują pasażerów na liniach lokalnych oraz regionalnych zmienią szyld. Spółkę PKP Przewozy Regionalne przejdą na własność samorządów wojewódzkich

Podczas podpisania porozumienia z marszałkami województw w sprawie finansowania przewozów kolejowych Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury zaznaczył - To pierwszy w Europie przypadek, gdy duża spółka kolejowych przewozów pasażerskich przechodzi w ręce samorządów. Wskazujemy drogę restrukturyzacji kolei w innych krajach.

Jednak nie wszystkie samorządy były do tego przekonane, gdyż doprowadzi to do zablokowania rozwoju konkurencji na torach. W województwie kujawsko-pomorskim, gdzie marszałkowie od dawna finansują deficytowe przewozy lokalne zamiast podpisać umowę z PKP rozpisano przetarg. Wygrała go firma Arriva oferując niższą stawkę niż państwowy monopolista. Zaoszczędzone pieniądze pozwoliły na zwiększenie liczby kursów.

Natomiast samorząd we Wrocławiu sam zdecydował o powołaniu własnego przedsiębiorstwa. Dla Kolei Dolnośląskiej zakupiono nowy tabor. W najbliższym czasie przewozy mają odbywać się również na dwóch reaktywowanych liniach, którymi PKP nie było zainteresowane.

Zwolennicy samorządowiec PKP Przewozów Regionalnych przekonują, że nowy właściciel wymusi bardziej racjonalne zarządzanie, czyli koszty zostaną obniżone. Marszałkowie województw wiedzą już na jakie pieniądze ze Skarbu Państwa mogą liczyć w ciągu najbliższych lat, gdyż mówi o tym podpisane porozumienie. Rada Ministrów przeznaczy na zakup, modernizację oraz naprawy pojazdów kolejowych 175 mln euro z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko do 2013 roku, 800 mln zł w latach 2009-2015 z Funduszu Kolejowego, 700 mln zł w latach 2010-2015 z rezerwy celowej budżetu państwa oraz 3,9 mld zł w latach 2016-2020 z budżetu państwa i programów unijnych. Dodatkowo od 2010 roku dochody województw jeszcze wzrosną dzięki podwyższeniu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych o 0,75%.

Województwo mazowieckie obejmie 13,5% udziałów, wielkopolskie 9,7%, a śląskie 9,2% udziałów.

Samorządy staną się właścicielami kolejowej spółki od nowego roku, jednak pasażerowie odczuli zmianę już parę tygodni temu. Pociągi pospieszne, które dotąd jeździły pod szyldem Przewozów Regionalnych przekazano do PKP Intercity. Obecnie przewoźnicy nie honorują wzajemnie biletów.

OdpowiedzPowrót do drzewa wątku

Odpowiedzi:

PKP Przewozy Regionalne trafią do rąk samorządów [2008-12-18 13:55 77.45.19.*]
Wskazujemy drogę innym krajom! Dobre sobie! Panie ministrze - mniej buty, a więcej profesjonalizmu. Od 1 grudnia br. (przejęcie pociągów pospiesznych przez Intercity SA) mieliśmy już dosyć okazji, by się przekonać, jak wygląda to "wskazywanie drogi restrukturyzacji kolei innym krajom". Warto chyba raczej skorzystać z doświadczeń tych "innych krajów", którym chce pan wskazywać drogę, np. choćby Niemiec. Dwa lata temu ogłoszony przez Brandenburgię przetarg na obsługę połączenia kolejowego Berlin Lichtenberg - Kostrzyn wygrał prywatny przewoźnik Niederbarnimer Eisenbahn. 17 połączeń dziennie do Berlina - dwa razy więcej niż niemrawe PKP oferuje do wojewódzkiego Gorzowa. Nowoczene, trójczłonowe składy Bombardiera, klimatyzowane, zradiofonizowane (zapowiedzi po niemiecku... i po polsku). W pociągach automaty biletowe z menu po niemiecku... i po polsku, w których można kupić bilety nie tylko tego prywatnego przewoźnika na trasie Berlin - Kostrzyn, ale też bilety z oferty kolei publicznych Deutsche Bundesbahn, np. Schönes-Wochenende-Ticket lub Brandenburg-Berlin-Ticket. Prywatny przewoźnik honoruje te bilety DB - kolei publicznej. A w Polsce nie mogą się porozumieć dwie spółki tej samej grupy kapitałowej - Intercity SA i PKP PR sp. z o.o.! Konduktorce NBE nie spada korona z głowy, gdy po sprawdzeniu biletów podchodzi do podróżnych z termosem, styropianowymi kubkami i sprzedaje kawę - bo i po co im wagon barowy na 80 km trasie? Nie wspominam już o standardzie podróży nowoczesnym składem Bombardiera - Przewozy Regionalne nie zaoferują tego pewnie jeszcze przez 15 lat...
Roman Hrynyk
odpowiedz »

PKP Przewozy Regionalne trafią do rąk samorządów [2009-02-14 23:32 83.31.181.*]
najważniejsze , że przejdą spokojnie związkowcy i dalej będą doić, kto by się przejmował pasażerami, to ich problem z biletami i standardem, związkowcy mają 1 klasę, najważniejsze aby ich interesy były dobrze zabezpieczone, reszta nieważna. odpowiedz »


Powrót do wątkówOdśwież


Zgłoś problem z tą stroną »

Ogłoszenia praca turystyka, w turystyce


© 2024 FORUM-TURYSTYCZNE.PL. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu i zawartej w nim polityki cookies.
strona główna | kontakt | reklama | linki
Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Szczegóły w regulaminie.
OK, zamknij