|
Wątek:
|
PAŻP planuje wydać pół miliarda na systemy kontroli i nawigacji ruchu lotniczego
|
Autor:
|
Czytelnik IP automat.*
|
Data wysłania:
|
2009-08-19 20:35
|
Temat:
|
PAŻP planuje wydać pół miliarda na systemy kontroli i nawigacji ruchu lotniczego
|
Treść:
|
Aktualność: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej chce zainwestować w ciągu pięciu lat około pół miliarda zł m.in. w nowoczesne systemy nawigacji lotniczej i kontroli ruchu lotniczego - takie są zapowiedzi władz Agencji.
Jak powiedział 13 czerwca w Pyrzowicach p.o. prezesa PAŻP, Krzysztof Banaszek, zakłada się inwestycje rzędu 100 mln zł rocznie. To nakłady, które pozwolą nadążyć za wzrostem ruchu lotniczego, ale jednocześnie zostanie zapewnione bezpieczeństwo ruchu i sprawności organizacyjnej Agencji.
Przedstawiciele Agencji poinformowali, że został podpisany kontrakt z firmą Thales Group warty blisko 3 mln zł. Umowa dotyczy zakupu i zainstalowania w porcie lotniczym Katowice w Pyrzowicach nowego systemu, który umożliwi lądowanie maszyn przy znikomej widoczności (ILS). Inwestycja ta jest konieczna, ponieważ dotychczasowy, działający już od blisko 15 lat system bywał zakłócany sygnałami radiowymi i środowiskowymi. Nowy system ma być gotowy do jesieni.
Banaszek zdradza, że w planie inwestycyjnym Agencji znalazły się m.in. systemy kontroli ruchu lotniczego, systemy nawigacyjne dla lotnisk, łączności oraz obiekty lotniskowe. PAŻP czyni przygotowania również do zapewnienia bezpieczeństwa ruchu i nawigacji w portach, których jak na razie budowa lub rozwój pozostaje w sferze planów.
Jak powiedział prezes, Agencja jest na bieżąco, jeżeli chodzi o wszystkie zamiary powstania lub modernizacji lotnisk. Są informacje, że w tym kontekście wymienia się często Śidinik, Modlin, czy Babie Doły, a także współużytkowane lotniska przez wojsko, jak Mińsk Mazowiecki, Radom, Sochaczew. Posiadano też wstępne kontakty z inicjatorami budowy kieleckiego lotniska.
Jego zdaniem, najlepiej wyposażonymi regionalnych systemy nawigacyjne i kontroli ruchu porty regionalne, największe lotniska - w Krakowie, Gdańsku i Katowicach, a także np. w Zielonej Górze. Agencja jednak nie myśli na razie o powstaniu w podkatowickim porcie radaru zbliżania, chociaż władze portu są zdania, że w miarę dalszego wzrostu ruchu na tym lotnisku pojawi się taka potrzeba. W chwili obecnej lotnisko korzysta z radaru w Krakowie.
Artur Tomasik, prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego wyliczał, że po pięciu miesiącach roku odnotuje się wzrost liczby pasażerów o ponad 40 proc., a rok zostanie zamknięty liczbą ok. 2,6 mln pasażerów i 31 tys. operacji lotniczych. Rocznie zwiększona zostanie liczba pasażerów średnio o ok. 20 proc.
W chwili obecnej kończą się prace nad tzw. planem generalnym dla portu, który ma dotyczyć wyznaczenia kierunków jego rozwoju. W ciągu najbliższych kilku lat władze lotniska mają w planach inwestycje wartości ok. 0,5 mld zł, m.in. budowę drugiego pasa startowego i nowego terminalu. Przetarg na jego projekt ma być ogłoszony w IV kw. roku. Ok. 40 proc. nakładów mają zostać pokryte przez środki unijne. Obecnie na lotnisku trwa rozbudowa płyt postojowych dla samolotów, a prace mają się zakończyć w ostatnich dniach czerwca.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej została powołana 1 kwietnia 2008 roku na mocy ustawy, uchwalonej w grudniu 2006 r., a jej zadaniem jest zarządzanie przestrzenią powietrzną poprzez zapewnienie bezpiecznego, efektywnego i płynnego ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej.
|