|
Wątek:
|
Śląsk: Będą plany rozwoju transportu publicznego!
|
Autor:
|
Czytelnik IP automat.*
|
Data wysłania:
|
2007-01-09 16:16
|
Temat:
|
Śląsk: Będą plany rozwoju transportu publicznego!
|
Treść:
|
Aktualność: Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) zamierza zbadać stan komunikacji publicznej na Śląsku oraz stworzyć długofalowy plan rozwoju transportu zbiorowego.
Opracowanie, które zlecono firmie Ernst&Young, ma pomóc w staraniu się o fundusze unijne. Przedstawiciele KZK GOP i Ernst&Young poinformowali podczas konferencji prasowej, 4 stycznia 2007 roku, że w drugiej połowie stycznia do wybranych śląskich mieszkańców przyjdą ankieterzy PBS DGA. Będą oni prosić o ocenę komunikacji w regionie, preferowane środki transportu oraz informacje, jak dużo czasu zabierają im podróże.
Na obszarze, który zamieszkuje 2,5 mln osób, zostanie zbadanych 5 tysięcy gospodarstw domowych. Wyniki mają zostać przedstawione w połowie bieżącego roku. Jan Friedberg z Ernst&Young przyznał, że tego typu ankiet, na tak dużą skalę, na Śląsku jeszcze nie przeprowadzano. Dodał też, że pozwolą one zaproponować sposoby rozwijania komunikacji. Badania wskażą również, ile jest samochodów w poszczególnych gminach. Freidberg zaznaczył - Chcemy wiedzieć, gdzie jest nasz rynek i kogo obsługujemy.
Ankieta ma również pomóc odpowiedzieć na pytanie, jaka jest faktyczna rentowność transportu publicznego i konkurencyjność przewoźników.
W pierwszym etapie prac ma zostać oszacowane zapotrzebowanie na transport publiczny obecnie i w przyszłości. KZK GOP chce dowiedzieć się również, jakiej jakości usług oczekują Ślązacy. Następnie zostanie przygotowany materiał informacyjny, dzięki któremu ustalone zostanie optymalne rozwiązanie techniczne i organizacyjne na najbliższe 20- 25 lat.
Otrzymane wyniki mają także zostać wykorzystane w staraniach o fundusze unijne w ramach Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Przedstawiciele KZK GOP podkreślali, że beneficjentem pomocy będą mogły zostać również gminy i przedsiębiorstwa transportowe.
Ernst&Young przeprowadzi także konsultacje z innymi firmami, które zajmują się transportem na Górnym Śląsku, np.: PKP, aby uzyskać jak najlepszą integrację komunikacji autobusowej, tramwajowej i kolejowej. Specjaliści zbadają również stan infrastruktury technicznej oraz lokalizację dworców i przystanków. W opracowaniu brane pod uwagę będzie również zarządzanie transportem w aglomeracji i uwzględniona zostanie między innymi komunikacja z najbliższymi portami lotniczymi.
Koszt projektu wyniesie 600 tys. zł.
Przedstawiciele KZK GOP mają nadzieję, że w przyszłości odwróci się tendencja zmniejszania roli transportu publicznego w GOP na korzyść transportu szynowego. Według przedstawionych na konferencji informacji, ponad połowa Ślązaków nie ma możliwości codziennego używania samochodu.
Według KZK GOP, same drogi nie rozwiążą problemów transportowych w aglomeracji, głównie w centrach miast. Jednak komunikacja tramwajowa wymaga bardzo dużych nakładów inwestycyjnych.
Pomimo obietnic rząd nie przekazał jeszcze śląskim samorządom spółki Tramwaje Śląskie. Roman Urbańczyk, szef KZK GOP wyraził na konferencji rozczarowanie z tego powodu. Projekt zakłada przejęcie od Skarbu Państwa 100% akcji spółki przez KZK GOP, co miało nastąpić jeszcze w 2006 roku. Następnie akcje miały zostać rozdzielone pomiędzy zainteresowane gminy. Górnośląskie samorządy starają się o przejęcie TŚ już od dwóch lat.
Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego jest największym organizatorem komunikacji miejskiej w Polsce. Obecnie zrzesza 23 gminy aglomeracji śląskiej i obsługuje teren zamieszkany przez około 2 mln ludzi.
|