Forum turystyczneTurystyka forum
Biura turystyczne
Baza turystyczna
Turystyka biznesowa
Turystyka krajowa
Turystyka zagraniczna wyjazdowa
Transport
Gastronomia
Turystyka zagraniczna przyjazdowa
Turystyka na świecie
Inne związane z branżą
Temat dowolny




Forum grupa: Biura turystyczne

Wątek: Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych - komunikat MSiT
Autor: Czytelnik IP automat.*
Data wysłania: 2010-09-17 11:50
Temat: Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych - komunikat MSiT
Treść: Aktualność:
Na stronie internetowej Ministerstwa Sportu i Turystyki widnieje komunikat dotyczący ostatniej nowelizacji ustawy o usługach turystycznych.

Oto jego treść:
W dniu 16 września br. odbyła się konferencja prasowa dotycząca nowelizacji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych. W spotkaniu z mediami wzięli udział Minister Sportu i Turystyki Adam Giersz oraz Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Katarzyna Sobierajska. Ustawa z dnia 29 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń wchodzi w życie 17 września 2010 roku.

Ustawa o usługach turystycznych jest ustawą konsumencką i przede wszystkim wdraża do polskiego systemu prawnego regulacje z zakresu ochrony interesów klienta, wymaganego przepisami Dyrektywy Rady 90/314/EWG z dnia 13 czerwca 1990r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek (Dz. Urz. WE L 158 z 23.06.1990, str.59; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t.10, str. 132). Określa ona warunki działalności biur podróży, świadczenia usług hotelarskich, a także pracy przewodników turystycznych i pilotów wycieczek, w sposób zapewniający ochronę interesów konsumenta.

Ustawa o usługach turystycznych funkcjonuje w systemie prawa w Polsce od dwunastu lat. Jej podstawowe regulacje są stabilne. Jednak obowiązki wynikające z członkostwa w Unii Europejskiej oraz praktyka stosowania przepisów ustawy i zmiany w otoczeniu prawnym sektora usług turystycznych ujawniły pewne problemy prawne i organizacyjne, których usunięcie wymagało nowelizacji jej przepisów.

Ustawa z dnia 29 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń została ogłoszona w Dzienniku Ustaw Nr 106, poz. 672 w dniu 16 czerwca 2010 r. Zgodnie z brzmieniem art. 5 ww. ustawy wchodzi ona w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia tj. 17 września 2010 roku.

Należy jednak zwrócić uwagę na przepisy przejściowe dotyczące zabezpieczeń finansowych wymaganych od organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Zgodnie z tymi przepisami umowy gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz klientów zawarte przez biura podróży zgodnie z dotychczasowymi przepisami obowiązują przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy - czyli do 16 września 2011 roku.

Istotne jest, że dotychczasowe przepisy wykonawcze w sprawie minimalnych sum gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych oraz w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak, niż przez 3 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy - czyli do 16 grudnia 2010 roku.

Ww. nowelizacja ustawy o usługach turystycznych ma na celu m.in. tworzenie ram prawnych dla bardziej skutecznej ochrony interesów konsumentów oraz skutecznego ograniczania zjawiska szarej strefy w sektorze turystyki, a także dostosowanie regulacji do przepisów Unii Europejskiej i usuwanie barier w prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług turystycznych. Należy jednak podkreślić, że ze względu na nadrzędny cel ustawy o usługach turystycznych, jakim jest ochrona konsumentów, liberalizacja zasad prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług turystycznych, jest możliwa jedynie w zakresie nienaruszającym poziomu ochrony konsumentów.

1. Zwiększenie poziomu ochrony konsumentów usług turystycznych

Zwiększeniu poziomu ochrony interesów konsumentów usług turystycznych służy doprecyzowanie przepisów dotyczących składania reklamacji przez klientów wykupujących imprezy turystyczne. Wprowadzono przepis, iż niezależnie od zawiadomienia o wadliwym wykonywaniu umowy klient może złożyć organizatorowi turystyki reklamację zawierającą wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określenie swojego żądania, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy. Utrzymano w mocy przepis, iż jeżeli organizator turystyki nie ustosunkuje się na piśmie do reklamacji w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, a w razie reklamacji złożonej w trakcie trwania imprezy turystycznej w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną.

W ramach Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych wprowadza się dodatkowy wykaz przedsiębiorców, w stosunku do których wszczęto postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru. Podstawą umieszczenia w tym wykazie będzie pisemne zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie wykreślenia z rejestru. Celem wprowadzenia tego zapisu jest jak najszybsze informowanie konsumentów o sytuacji na rynku turystycznym. Przepisy te przyczynią się do większej pewności potencjalnych klientów co do danych na temat organizatorów turystyki i pośredników turystycznych zawartych w tym rejestrze, w szczególności w odniesieniu do uzyskiwania informacji o przedsiębiorcach, którzy są objęci zakazem prowadzenia działalności lub w stosunku do których takie postępowanie zostało już wszczęte, a nie zakończyło się wydaniem ostatecznej decyzji. Postępowania administracyjne w sprawach wykreślenia z rejestru działalności regulowanej trwają nawet kilka miesięcy, w trakcie których klienci nieposiadający informacji o toczącym się postępowaniu, mogą być wprowadzeni w błąd.

W ramach wzmocnienia systemu kontroli biur podróży ustawa umożliwia objęcie kontrolą także podmiotów nie wpisanych do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych w celu ustalenia, czy prowadzona działalność jest działalnością regulowaną. Zmiana ta ma stanowić podstawowy instrument ograniczenia "szarej strefy" i związanej z nią nieuczciwej konkurencji, która jest poważnym zagrożeniem dla interesów klientów w przypadku upadłości takiego podmiotu. Ponadto nowelizacja jasno określa prawo do objęcia kontrolą agentów turystycznych i innych osób, zawierających z klientami umowy o imprezy turystyczne w imieniu organizatorów turystyki, w zakresie spełnienia przy zawieraniu tych umów obowiązków określonych ustawą.

Nowelizacja wprowadza do Kodeksu wykroczeń karę ograniczenia wolności albo grzywny w stosunku do osób, które wprowadzają klientów w błąd co do posiadania uprawnień pilota wycieczek lub przewodnika turystycznego. Oznacza to, że osoba, która wprowadziła klientów w błąd, że posiada uprawnienia pilota wycieczek lub przewodnika turystycznego podlega sankcji.

Na mocy tej nowelizacji wprowadza się również rozszerzenie zadań przewodnika turystycznego o sprawowanie opieki nad turystami lub odwiedzającymi w zakresie wynikającym z umowy, przy czym sprawowanie tej opieki nie zastępuje obowiązku wykonywania opieki przez osoby do tego zobowiązane z innego tytułu. Ponadto nowelizacja ta wprowadza rozszerzenie zadań pilota wycieczek o wskazywanie lokalnych atrakcji oraz przekazywanie podstawowych informacji dotyczących odwiedzanego kraju i miejsca.

2. Dostosowanie regulacji do przepisów Unii Europejskiej

Dostosowanie do przepisów Unii Europejskiej to przede wszystkim pełne zharmonizowanie przepisów ustawy z art. 7 dyrektywy 90/314/EWG z dnia 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek.

Zharmonizowanie to polega na:

1. wykreśleniu przepisu stanowiącego o proporcjonalnym obniżaniu wypłat ze środków zabezpieczenia finansowego w przypadku, gdy są one niewystarczające

2. określeniu, iż zabezpieczenie finansowe organizatora turystyki i pośrednika turystycznego ma zapewnić klientom na wypadek jego niewypłacalności:

* pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej w wypadku gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu;
* zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną w wypadku gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają wich imieniu impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana;
* zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu.


Tym samym ustawodawca, zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej, wykluczył możliwość, aby takie zabezpieczenia finansowe były niewystarczające dla pokrycia roszczeń klientów.

Dostosowanie do przepisów Unii Europejskiej to także wdrożenie do polskiego prawa postanowień dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym w odniesieniu do świadczenia usług turystycznych. W tym zakresie ustawa znosi obowiązek tworzenia oddziałów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez przedsiębiorców zagranicznych prowadzących działalność w zakresie organizowania imprez turystycznych lub pośrednictwa turystycznego posiadających siedziby w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub krajach z nią stowarzyszonych.

Wdrożenie dyrektywy 2006/123/WE polega także na określeniu, iż zabezpieczenie finansowe przedsiębiorcy zagranicznego posiadającego siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie z nią stowarzyszonym jest uznawane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w tej formie, która jest uznawana w państwie, w którym przedsiębiorca posiada siedzibę, z zastrzeżeniem obowiązku przedstawienia dodatkowej gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wyrównującej wysokość posiadanego zabezpieczenia finansowego do minimalnej wysokości zabezpieczenia wymaganego w Polsce, jeśli równoważność zabezpieczenia finansowego przedsiębiorcy zagranicznego jest niższa niż minimalna wysokość zabezpieczenia wymaganego w Polsce.

3. Liberalizacja zasad prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług turystycznych

Liberalizacji zasad prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług turystycznych służy m.in. rezygnacja z ustawowo określonych wymagań w zakresie kwalifikacji osób kierujących działalnością biura podróży, która jest zgodna z rządową reformą regulacji zakładającą zmniejszenie obciążeń administracyjnych i obowiązków informacyjnych nakładanych na przedsiębiorców. Rezygnacja z administracyjnego sprawdzania i weryfikowania wymagań kwalifikacyjnych stanowi rezygnację z regulacji prawnej, która nie jest konieczna, daje przedsiębiorcom możliwość samoregulacji w tym zakresie, a także eliminuje niepotrzebną biurokrację, związaną z kontrolowaniem spełniania tych wymogów oraz legitymowaniem się przez przedsiębiorców, w przypadku kontroli, szeregiem dokumentów dotyczących zatrudnianych osób. Dbałość o to, aby kadra zatrudniana w biurach podróży posiadała jak najwyższe kwalifikacje i kompetencje, leży przede wszystkim w interesie właścicieli tych biur. Nie powinno to być natomiast narzucane i egzekwowane drogą administracyjną. Należy przy tym podkreślić, że dotychczasowy wymóg ustawowy dotyczący posiadania odpowiednich kwalifikacji nie dotyczył samych przedsiębiorców, a jedynie osób wyznaczonych do kierowania działalnością biura podróży.

Dla ułatwienia prowadzenia działalności biur podróży proponuje się rozszerzenie możliwych form zabezpieczeń finansowych wymaganych od organizatorów turystyki i pośredników turystycznych o dodatkową formę tj. przyjmowanie wpłat klientów wyłącznie na rachunek powierniczy, jeżeli wykonuje usługi turystyczne wyłącznie na terenie kraju i złoży marszałkowi województwa oświadczenie o przyjmowaniu wpłat wyłącznie na rachunek powierniczy.

Zastąpienie upoważnienia do prowadzenia szkoleń dla kandydatów na przewodników turystycznych i pilotów wycieczek mniej restrykcyjną formą tj. obowiązkiem uzyskania wpisu do rejestru organizatorów tych szkoleń, prowadzonego przez marszałka województwa. Wydanie upoważnienia, w dotychczas obowiązującym stanie prawnym, musiało być poprzedzone przedłożeniem wielu dokumentów, stanowiących udokumentowanie spełnienia warunków do prowadzenia tych szkoleń. Zastępujący upoważnienie wpis do rejestru organizatorów szkoleń będzie dokonywany przez marszałka województwa wyłącznie na podstawie wniosku o wpis i oświadczenia o spełnianiu warunków prowadzenia szkoleń.

Dla uproszczenia procedury dokumentowania znajomości języków obcych przez pilotów wycieczek i przewodników turystycznych wprowadza się możliwość przedstawiania dokumentu poświadczającego znajomość języka obcego na poziomie biegłości B2, zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.

W zakresie dotyczącym usług hotelarskich złagodzono minimalne wymagania dla motelu poprzez rezygnację z odwoływania się do definicji hotelu, a także rezygnację z wymogu świadczenia usług motoryzacyjnych przez te obiekty. Z tego wymogu zrezygnowano w związku z trudnością precyzyjnego określenia zakresu usług motoryzacyjnych w motelach. Wzięto także pod uwagę powszechną dostępność usług ubezpieczeniowych - assistance, która gwarantuje wszechstronną pomoc kierowcy. Oczekuje się, że zmiana ta spowoduje zwiększenie liczby tego rodzaju obiektów hotelarskich, które będą posługiwać się powszechnie w skali międzynarodowej rozpoznawalną nazwą rodzajową - motel, co z kolei powinno skutkować większą liczbą gości korzystających z usług hotelarskich w tych obiektach
.

OdpowiedzPowrót do drzewa wątku

Odpowiedzi:

Nowelizacja ustawy o usÂługach turystycznych [2011-04-07 23:54 195.191.54.*]
Ak_id 2750 nowelizacja_ustawy_o_uslugach_turystyczn ych ustawa nowela zmiany w_ustawie msit.. Nice :) odpowiedz »

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych -... [2010-10-27 17:04 83.2.87.*]
witam serdecznie
może ktoś udzieli mi odpowiedzi na pytanie mianowicie:
czy ta nowelizacja która wchodzi w życie 17 września 2010 dotyczy również wycieczki która odbyła sie w dniach 27.08. - 11.09.2010 r. po wycieczce 29 września złożyłam reklamację i chcę wiedzieć czy te zmiany odnośnie 30 dniowego terminu w którym biuro podróży ma obowiązek ustosunkować się do reklamacji dotyczy mojej wycieczki, czy tu ocbowiązują jeszcze stare przepisy.
bardzo będę wdzięczna za iodpowiedź
odpowiedz »

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych -... [2010-09-24 14:43 80.53.135.*]
A patrząc na inne posty - nie wiadomo czy płakać czy się śmiać z cudzej głupoty. Komuś się pomylił fakt prowadzenia biura - czyli łaskawego oferowania swoich usług z PRZYMUSEM i monopolem na organizacje wycieczek. Nigdy tak nie będzie. W Polsce i UE jest wolność zrzeszania się, wolność podróżowania. Nazywanie wycieczek szkolnych, pielgrzymek religijnych, a nawet - jak niektórzy - harcerstwa, klubów itp "szarą strefą" jest kretyństwem do kwadratu. Każdemu wolno opowiadać na ulicy grupie ludzi. Nie ma żadnej prawnej możliwości zabronienia uprawiania przewodnictwa jako wolnego zawodu. Tak że proszę się nie łudzić, że kiepscy partacze z licencjami, jakich znam wielu, otrzymają zlecenia strasząc organizatorów strażą czy policją. Maciej Zimowski, wolneprzewodnictwo.blog.pl odpowiedz »

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych [2010-09-23 16:24 62.121.131.*]
bubel prawny jeszcze wiekszy jak byl, wystarczy popatrzec na zapis o rachunku powierniczym.
brak przepisow wykonawczych bez ktorych ustawa jest w wielu punktach martwa.
moze kiedys biura ktore przetrwaja doczekaja sie powaznego traktowania a urzedujacy nie beda ignorantami prawa, i nie beda wrogiem branzy.
przyklad:
w Krakowie na spotkaniu urzednicy powiedzieli ze biur podrozy zagranicznych nie beda kontrolowac tzn. moga swiadczyc uslugi "nie przewodnicy" bo ustawa dotyczy tylko polskich biur podrozy.
nic wiecej dodawac nie trzeba
odpowiedz »

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych [2010-09-22 16:24 95.51.121.*]
Polskie władze robia wszystko aby wykończyć polskie biura podróży.Ewidentny tego przykład to ciągła nagonka marnych dziennikarzy z niby poczytnych pism na biura ,a równocześnie ewidentnie wychwalając obce firmy za jak należy się domyslać ew. skierowanko na dobre wczasy. odpowiedz »

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych [2010-09-22 16:19 95.51.121.*]
Kompletna bzdura w wykonaniu "pseudo ekspertów"z partii rzadzącej. Nie wzięto pod uwagę ani jednego postulatu kierowanego od branży i wieloletnich praktyków w tej dziedzinie, bo przecież oni wiedza najlepiej.I oczywiście zamordyzm dla legalnych, a partyzantka dalej "hulaj piekła nie ma"
Ręce opadają tyle pieniędzy wydano i dalej kompletna hała !!!!
odpowiedz »

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych [2010-09-22 08:45 80.52.226.*]
Naprawdę geniusz to wymtyslił: na PO głosuje wykształcony miastowy a PIS - Głup ze wsi. No i efekty = NATYCHMIASTOWE!tylko pogratulować wyborcom!
MATA CZEGOŚTA CHCIELI!!!!
odpowiedz »

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych [2010-09-22 07:38 83.15.235.*]
Niestety komentarze jednoznacznie pokazują całą prawdę o polskiej turystyce grupowej. Niestety Państwo sprzyja grupie nauczycieli i księży tz pseudo organizatorów.
Dlaczego nikt nie jest zainteresowany sprawdzaniem legalności wyjazdów. Przecież nauczyciel, który zbiera na wycieczkę często powyżej 2o tys zł doskonale zastępują biura podróży do tego jeszcze robią to w ramach zajęć szkolnych. Jak tu konkurować oferując w szkołach wycieczki z pilotem, przewodnikiem itp (no za drogo dzieci nie stać - słyszymy) Często widzę jak szanowny nauczyciel wprowadza wycieczkę w góry z mapą w reku.
Jeżeli to nie zmieni sie wszystkie małe biura tak jak moje niestety pójdą z torbami ( jak pomyśle ile bedzie kosztować OC) Urzędnicy otwórzcie w końcu oczy !!!!!
odpowiedz »

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych [2010-09-22 09:45 87.99.0.*]
Państwo sprzyja grupie nauczycieli? Co za bzdura! Państwo dawno zabiło turystykę szkolną i akademicką za pomocą głupich przepisów i w majestacie prawa. Ci, którzy decydują się na organizowania wycieczek z młodzieżą natrafiają na mur idiotycznych ograniczeń. Oto przykład: Moja znajoma nauczycielka - była mieszkanka Wrocławia - zorganizowała kiedyś wycieczkę z uczniami w ramach szkolnego koła krajoznawczego aby pokazać im swoje rodzinne miasto. Niestety została zatrzymana przez strażników miejskich w towarzystwie cywila (był to miejscowy przewodnik), który zażądał od niej uprawnień przewodnika miejskiego na Wrocław. Cała historia, którą mi opowiedziała, zakończyła się przerwaniem wycieczki i wręczeniem jej mandatu. W ten sposób władza "podziękowała" jej za społeczne zaangażowanie i działalność krajoznawczą z młodzieżą. Ale nic dziwnego, że takie sytuacje się zdarzają, skoro przykładowo na komercyjnej stronie internetowej Blanki Myszkowskiej - pani przewodnik z Wrocławia, można znaleźć takie oto pouczenie: "Ani strażnik ani policjant spostrzegając grupę nie wie, czy ta grupa na wrocławskim czy krakowskim Rynku jest wycieczką przedmiotową na "żywej " lekcji historii ze swoim własnym nauczycielem, czy komercyjną imprezą z biura turystycznego z "przewodnikiem-piratem". Jeśli legitymowana osoba, czyli np nauczyciel, nie ma legitymacji przewodnickiej ani identyfikatora, czyli nie ma uprawnień przewodnika turystycznego, Straż Miejska, Straż Parku lub Policja może dosłownie zastosować przepis Kodeksu Wykroczeń i ukarać np nauczyciela grzywną (500zł - Artykuł 1 §1 Kodeksu wykroczeń). W takim przypadku jedyną pomocą może być oddanie sprawy do sądu i indywidualne rozpatrzenie sprawy przez sędziego, gdzie trzeba będzie udowodnić swoje racje (np. że nie wzięło się od uczniów dodatkowych pieniędzy za prowadzenie lekcji - uczniowie będą musieli zaświadczyć)." No i takie są fakty. Cytowana wyżej informacja, której nie powstydziliby się Pythoni, to najbardziej kuriozalna perełka. Dobitnie pokazuje to, o czego większość z nas na co dzień stara się nie widzieć: że we współczesnej Polsce wciąż mamy obszary prawa, w których to nie państwo (czy, jak tutaj, kolejna samokoncesjonująca się grupa, która "załatwiła sobie" u polityków urzędową ochronę swych interesów) udowadnia winę oskarżonemu, tylko oskarżony musi udowodnić, że jest niewinny (że nie jest wielbłądem). Ta filozofia prawna, kiedyś charakterystyczna dla trybunałów badających oskarżenia o czary (gdzie, jak pamiętamy, oskarżona kobieta mogła swą niewinność udowodnić np. tonąc w trakcie próby wody), to dziś, norma w działaniu polskich urzędów skarbowych, wiedząc, że Polacy, którzy są narodem uwielbiającym życie w rzeczywistości rodem z powieści "Kafka", poprzestaną na marudzeniu. A systemu nie zmienią nawet gdy na wrocławskich ulicach zaczną się aresztowania matek opowiadających o zabytkach własnym dzieciom. Ciekawe jak długo jeszcze nasi rządzący będą... odpowiedz »

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych [2010-09-24 12:15 95.40.205.*]
Są w Polsce miasta wydzielone w ustawie w których są wymagane uprawnienia przewodnika miejskiego i tam nie wolno oprowadzać nikomu bez uprawnień. Jeśli nauczyciel sam oprowadza to niech się postara o jakieś zaświadczenie że prowadzi lekcję i wtedy może to inaczej wyglądać. Może to dodatkowe bieganie by taką wycieczkę zrobić ale skoro wymagane są uprawnienia i są ludzie którzy je robią i płacą za kursy, zdają niełatwe egzaminy żeby zawodowo to robić to nie fer jest by inny mógł sobie ot tak oprowadzać. Każdy by mógł to robić podając się za nauczyciela. To po co robienie uprawnień. Poza tym osoby organizujące wycieczkę a nie posiadający swojej firmy robią to nielegalnie. Biorą kasę a nic ich nie interesuje że biura płacą za OC kupę kasy, że muszą się reklamować, płacić podatki, przedłużać "koncesję, pozwolenie czy jak to się będzie nazywało wszystko jedno". Małe biura zajmujące się turystyką krajową są w tym momencie dyskryminowane i każdy powie jakie to wielkie pieniądze biorą za wycieczkę... ale przecież robiąc ją legalnie muszą te wszystkie rzeczy doliczyć, jak również doliczyć wynagrodzenie dla przewodnika którego się omija często w szkołach. Nie dziwne więc, że może to być denerwujące jeśli nauczyciel czy ktoś inny robi wycieczki i to wszystko ma w nosie. Niejednokrotnie też biorąc za to pieniądze (oczywiście są i tacy którzy to robią bez kasy po prostu dla dzieci). Często niestety jest tak że nauczyciel pyta biuro w którym chce zamówić wycieczkę co za to dostanie bo im się przecież należy (tutaj również nie jest to reguła i przepraszam tych uczciwych którzy tak nie robią). Wychodzi na to że biura powinny konkurować nie jakością czy zaangażowaniem tylko tym kto da więcej nauczycielowi w łapę. Jak dla mnie to przykre i pazerne. Oczywiście są już biura które tak robią i to jeszcze bardziej nie w porządku w stosunku do konkurencji. Przykre... Czasami w szkole wręcz nie da się zostawić swojej oferty bo panie X z tej szkoły zajmuje się wycieczkami i ona sobie je robi jako monopolista w danej szkole... hihi extra, a gdzie wolność wyboru jeśli tam jej nie ma? Taka Pani czy Pan nauczyciel robi nie tylko wycieczki ale świetnie się organizuje robiąc kolonie czy zimowiska z których są dodatkowe pieniążki, a oczywiście dzieci łatwiej puścić na wyjazd z nauczycielem którego się zna a nie jakimś biurem które z góry jest traktowane jako wyzyskiwacz, który bierze kasę i nic poza tym. Tak się tez biura pokazuje w mediach zwłaszcza przed sezonem wakacyjnym: uwaga na oszustów, zbliżają się wakacje nie dajcie się wprowadzić w błąd. Oczywiście zdarzają się przykre incydenty ale na tyle biur ile jest to jest sporadyczne i czemu wszystkich brać pod jedną kreskę. Głośno się o takich przypadkach mówi ale nikt już nie pamięta w mediach że są i tacy co robią coś dobrze, z zaangażowaniem i tego nie chwali. Wiem... życie ;)
Więc wracając do rozpoczętego tematu: są tacy co omijają sobie koszty po drodze i bez wymaganych zezwoleń, ubezpieczeń czy kwalifikacji...
odpowiedz »

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych [2010-09-24 20:57 87.99.0.*]
CYTAT: "Są w Polsce miasta wydzielone w ustawie w których są wymagane uprawnienia przewodnika miejskiego i tam nie wolno oprowadzać nikomu bez uprawnień. Jeśli nauczyciel sam oprowadza to niech się postara o jakieś zaświadczenie że prowadzi lekcję i wtedy może to inaczej wyglądać" KONIEC CYTATU Co za bzdury!!! Nauczyciel ma udowadniać, "że nie jest wielbłądem", czy też to jemu należy udowodnić swoje bezpodstawne podejrzenia? Nie zauważyłeś jeszcze zmiany ustroju, że we współczesnej Polsce kolejna samokoncesjonująca się grupa przewodników miejskich, która "załatwiła sobie" u polityków urzędową ochronę swych interesów, musi udowodnić winę oskarżonemu, a nie oskarżony ma udowodniać, że jest niewinny? Ta filozofia prawna, jaką tu prezentujesz, kiedyś charakterystyczna dla trybunałów badających oskarżenia o czary (gdzie, jak pamiętamy, oskarżona kobieta mogła swą niewinność udowodnić np. tonąc w trakcie próby wody), jest zakazana przez Konstytucję RP. Jeżeli jesteś przewodnikiem to najwyższy czas odebrać Tobie uprawnienia, niezależnie od tego ile pieniędzy wydałeś na uzyskanie licencji. Wszak o rzetelność, a nie mylenie faktów, nieznajomość prawa itd. chodzi opowiadającym się za państwową regulacją zawodu przewodnika turystycznego, nieprawdaż? odpowiedz »

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych [2010-09-24 13:03 80.53.135.*]
Ale tutaj bzdury piszecie. To tak jakby absolwenci studiów muzycznych zabraniali grać i śpiewać muzykom amatorom. Bo oni przecieś tyle się uczyli itp. Chyba komuś sią ustroje pomyliły. odpowiedz »

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych [2010-09-21 17:24 83.14.47.*]
odpowiedz »

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych [2010-09-21 16:30 95.50.158.*]
a szara strefa kwitnie!!!!
kościoły,organizacje,szkoły sami za niby friko dochodu organizują wyjazdy
niejednokrotnie cena takiego wyjazdu jest wyższa niż zorganizowałoby to biuro z licencją
ale.....na to nie ma przepisu łupie się tylko tego co go na talerzu mają
W Poznainiu i w Pile jest biuro niby z Berlina które organizuje wyjazdy za "psie"pieniadze do Pragi, Berlina niby na zakupy,pod wskazanym adresem nie ma nikogo, a władze nic nie robią bo należałoby takiego delikwenta przyprowadzić z pełną dokumentacją dowodową to może zechcieliby się sprawa zająć
JAJA jak z wszystkim w kraju Lecha
odpowiedz »

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych -... [2010-09-18 13:44 89.77.53.*]
Największy problem to brak kompetencji i zrozumienia pewnej specyfiki gospodarki turystycznej wśród decydentów i urzędników ministerstwa sportu i turystyki.
Raczej trudno liczyć na pozytywne zmiany.
odpowiedz »

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych [2010-09-17 14:40 79.187.132.*]
Zgadzam się, nic nie zrobiono z osobami ,które pokątnie organizują wycieczki .....bez zezwoleń, bez zabezpieczenia..... odpowiedz »

Nowelizacja ustawy o usługach turystycznych [2010-09-17 11:50 85.89.162.*]
Po 12 latach istnienia Ustawy o usługach Turystycznych branża miała prawo oczekiwać na poważną jej nowelizację. Tymczasem dokonano zmian w niewielkim wycinku , co więcej ignorując głosy praktyków turystycznych. Można mieć nadzieję, że znajdą się w kraju ludzie, którzy znajdą sposób na napisanie nowej ustawy nie tylko dla konsumentów , ale przede wszystkim dla branży turystycznej - chroniąc jej interesy i przeciwstawiając się szarej strefie. Na PIT raczej nie ma co liczyć- zajęty jest tylko FUNDUSZEM - tylko czy on jet potrzebny branży, czy niektórym osobom z PIT-u. turystka odpowiedz »

Szara strefa? Co za bzdura! [2010-09-22 10:53 87.99.0.*]
Argument o rzekomej "szarej strefie" to kompletna bzdura - bajeczki dla naiwnych! Ludzie prowadzący kiedyś liczne obozy wędrowne organizowane przez szkoły, harcerstwo czy PTTK nie brali nigdy żadnych dodatkowych pieniędzy za to, że dzielili się z młodzieżą swoją wiedzą krajoznawczą i doświadczeniem turystycznym. Jako kierownicy obozu czy rajdu zadania przewodnika wykonywali wyłącznie społecznie - bez pobierania za to stawek przewodnickich w rodzaju tyle a tyle za godzinę. Komu te obozy i inne tego typu imprezy turystyczne przeszkadzały, że na ludzi, którym powinno się podziękować za taką pozytywną działalność, lobby przewodników zawodowych "załatwiło" sobie u polityków niejasne zapisy w Kodeksie Wykroczeń, pozwalające napuszczać służby mundurowe i terroryzować potencjalnych organizatorów turystyki społecznej? Czy inicjatorzy tych działań zyskali coś poza tym, że takie imprezy stały się rzadkością, że z powodu braku obłożenia zlikwidowano wiele schronisk młodzieżowych, letnich baz namiotowych itp? A taka na przykład nauczycielka biologi, która w czasie lekcji zorganizuje wycieczkę z uczniami do parku obok szkoły aby ich nauczyć odróżniać gatunki drzew, to bierze jakieś dodatkowe pieniądze za oprowadzenie tej wycieczki? Czy to jest "szara strefa"? Przecież to kompletna bzdura doszukiwać się "szarej strefy" tam, gdzie jej nie ma!!! Jakoś nikt nie zwraca uwagi, że "najciemniej pod latarnią" i ową "szarą strefę" tworzą najczęściej sami przewodnicy z państwowymi uprawnieniami, biorąc zapłatę za oprowadzanie prosto do kieszeni i nie zawierając umowy oraz nie wystawiając faktur. Wygłaszając bajki o "szarej strefie" tworzonej przez ludzi bez uprawnień, odwracają uwagę od rzeczywistego problemu, który właśnie ich dotyczy. Trzeba naprawdę mieć chorą wyobraźnię aby podejrzewać, że każdy, kto dzieli się swoją wiedzą za darmo i opowiada o zabytkach, historii czy przyrodzie, musi dodatkowo zrobić kurs i uzyskać formalne uprawnienia jak do pracy zawodowej i posiadać licencję, bo w przeciwnym razie jest to nielegalne. Ale straszą i zachęcają do robienia kursów, bo to daje kasę i zajęcie szkolącym na takich kursach. To są problemy, które w dużym stopniu dotyczą społecznej kadry PTTK, ZHP, PTT itp. organizacji i w znaczący sposób przyczyniają się do ograniczania działalności statutowej takich stowarzyszeń, a tym samym do hamowania rozwoju społecznej turystyki, zwłaszcza szkolnej i akademickiej. Wypisując takie teorie o "szarej strefie" próbuje się robić z ludzi głupców. Po prostu chodzi tu o to, żeby piloci i przewodnicy pobierali opłaty, bo to jest w interesie dziury budżetowej. Bo oni teoretycznie muszą odprowadzać podatek, choć w praktyce jest z tym różnie. Społecznik podatku nie płaci, a CO2 i tak wydala powiększając już mocno napięte wydatki budżetowe. Uderzenie w właściwe struny, trochę znajomych posłów we właściwych komisjach i przepis na licencje, zakazy i różne ograniczenia... odpowiedz »

Szara strefa? Co za bzdura! [2010-09-23 12:17 83.10.171.*]
Pttk społeczne buhahahahahaa lepszej bajki nie słyszałem odpowiedz »

Szara strefa? Co za bzdura! [2010-09-23 13:27 87.99.0.*]
Przewodnicy PTTK raczej społecznie nie oprowadzają. Ale ja nie o przewodnikach zawodowych, a o społecznym wykonywaniu obowiązków statutowych przez osoby bez państwowych licencji czyli o pokazywaniu zabytków, historii czy przyrody i dzieleniu się swoim doświadczeniem turystycznym za darmo - bez pobierania stawek w rodzaju tyle a tyle za godzinę oprowadzania. Czy sądzisz, że taki np. prezes klubu turystycznego i członkowie zarządu tego klubu pobierają jakieś wynagrodzenie za udział w zebraniu klubowym albo za udział w wycieczce jako ktoś bardziej doświadczony, kto może przekazać trochę informacji krajoznawczych? Powiem krótko: Bzdura! Każdy płaci takie same składki, a wszelka działalność klubowa jest traktowana jako hobby i nie jest działalnością zarobkową. odpowiedz »


Powrót do wątkówOdśwież


Zgłoś problem z tą stroną »

Ogłoszenia praca turystyka, w turystyce


© 2024 FORUM-TURYSTYCZNE.PL. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu i zawartej w nim polityki cookies.
strona główna | kontakt | reklama | linki
Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Szczegóły w regulaminie.
OK, zamknij